Diös utvecklar orörd innergård till ny kreativ arbets- och mötesplats i centrala Östersund

Report this content

Till sommaren flyttar en sammansättning av kreativa Östersundföretag in i helt nyrenoverade lokaler på en orörd innergård på Prästgatan mitt i centrala Östersund. Fastighetsägaren Diös utvecklar just nu fastigheten till att innehålla café, kafferosteri, korvdeli, orangeri, kommunikationsbyrå, galleri och flexibla arbetsplatser med möteslokaler.

Ett nytt kommunikationshus samlar kompetenser
Största hyresgästen på innergården blir kommunikationsbyrån Grand North (fd Syre) som, genom de nya lokalerna, skapar ett helt nytt kompetensnätverk inom kommunikation, reklam och pr. Innergården kommer att erbjuda flexibla arbetsplatser och möteslokaler för frilansare och företag som vill hyra in sig i en kreativ och inspirerande miljö. Detta blir kommunikationsbranschens samlingsplats för utveckling och nätverkande.

Nya smakupplevelser på innergården
Manne Mosten driver idag Bilbolaget Café och Korvdeli i Odenskog och utvecklar nu sin verksamhet genom etableringen i centrala Östersund. Satsningen sker tillsammans med TeloGott som utökar sin butiksverksamhet med kafferosteri och chokladverkstad.

Stadsmiljö för konst- och kulturupplevelser
I ett före detta lysrörslager i ett av gårdshusen planeras en ny konst- och kulturmiljö där det kommer att visas kvalitativ samtidskonst med allt från bildkonst, installationer till digital Live Art.

– Vi vill skapa nya innovativa miljöer som ger förutsättningar för nya mötesplatser och för våra hyresgäster att kunna växa och utveckla sina verksamheter. Det är precis det vi menar med stadsutveckling. Kombinationen av moderna kontors- och cafémiljöer tror vi kommer skapa fler affärer och nätverk mellan hyresgästerna och besökarna. Nu ser vi fram emot att få hälsa våra nya hyresgäster välkomna, säger Henrik Lundmark, fastighetschef, Diös.

– Vi förnyar vårt arbetssätt och erbjudande tack vare den här satsningen. Vi vill skapa en flexibel arbetsplats som samlar nya talanger. Här skapas nya spännande möten och kreativa samarbeten över alla gränser, säger Thomas Boström, byråägare Grand North och en av initiativtagarna.

– Här byggs nu en perfekt plats där vi tillsammans kommer skapa spännande smak- och kulturupplevelser. Ambitionerna är höga. Vi vill vara en mötesplats för invånare och företag i Östersund men också för en internationell publik, säger Manne Mosten, matambassadör och en av initiativtagarna.

Henrik Lundmark, fastighetschef, Diös
E-post: henrik.lundmark@dios.se