Nytt koncept för e-gaming i Diös lokaler på kyrkogatan i Sundsvall

Under september planerar Videoteket att öppna sitt nya koncept för e-gaming på Kyrkogatan 21 mitt i centrala Sundsvall. Under sommaren har fastighetsägaren Diös gjort en ombyggnation av lokalen till att bli en högteknologisk mötesplats.

Videoteket etablerar ett toppmodernt e-gamingcenter i Diös lokaler med förhoppning om att bidra till en levande stadskärna och ett tryggare Sundsvall med kvällsaktiviteter för unga och vuxna. Videoteket vill främja e-sporten och skapa en naturlig mötesplats för film- och spelhobbykulturen där alla med samma intresse kan mötas oavsett bakgrund. Dialog om samarbete kring e-gamingcentret förs med NTI gymnasieskola.

- Det är en unik och spännande satsning för Sundsvall som går helt i linje med vår strategi för utveckling av Sundsvalls centrum. Genom att möjliggöra att dessa typer av verksamheter etablerar sig i våra fastigheter kan vi bidra till ett bättre utbud i vår stadskärna, säger Anna Dahlgren, förvaltare, Diös Sundsvall.

Till viss del kommer Videotekets verksamhet förbli densamma som tidigare, hyrfilmerna och lösgodiset blir kvar men adderas med flera kioskvaror, fastfood och cafédel. Bland annat byggs ett e-sportcenter med 30 avancerade datorer samt ett antal TV-spelsenheter med Virtual Reality. Det kommer anordnas turneringar, jippon, events och erbjudas egna LAN-aktiviteter mot bokning. I samarbete med Macro Meals kommer också lokalproducerade och näringsberikade matlådor utan tillsatser erbdas som komplement.

- Vi hoppas på en invigning i början av september, men alla är varmt välkomna att besöka oss redan idag och prata framtid, följa utvecklingen och handla något gott förstås. Varje köp som görs hjälper oss att skapa en trygg och drogfri mötesplats för Sundsvall, säger företagets huvudägare Lars Fenell.

Anna Dahlgren, förvaltare, Diös Sundsvall
E-post: anna.dahlgren@dios.se

Lars Fenell, styrelseordförande och huvudägare, Videoteket Sundsvall
E-post: lars.fenell@ballongpalatset.se