Bredband i luften - 3,5GHz och 10,5GHz

Bredband i luften - 3,5GHz och 10,5GHz Post & Telestyrelsen delar vid årsskiftet ut 42 regionala licenser i Sverige för 3,5 och 10,5GHz. UpGrade Communication erbjuder marknaden unika lösningar och produkter för trådlösa bredbandsnät inom 3,5 och 10.5 GHz banden.UpGrade ser en stor potential till ökad försäljning i Sverige för dessa produkter då man redan haft en stor framgång i Norge, Finland och Baltikum. UpGrade introducerar med anledning av PTS utdelande av regionslicenser produkter och system inom bredbandsradio, nämligen Alvarion's BreezeACCESS och WALKair för datadistribution över frekvenserna 3,5GHz och 10,5GHz. BreezeACCESS XL är ett 3,5GHz frekvenshoppande yttäckande bredbandssystem som, med stor försäljnings succé och nöjda kunder, har installerats bl.a. runt om i Norden de senaste åren. BreezeACCESS XL bygger på Alvarion's 3Mbps system och ger möjlighet att sätta upp sektorbaserade basstationer på max 72Mbps för distribution av datakraft till klienter utspridda med upp till 15 km avstånd. BreezeACCESS OFDM är också det ett 3,5GHz system med den nya OFDM moduleringstekniken. Varje klient kan med BreezeACCESS OFDM få anslutningar upp till 12Mbps från basstationen, som i sig kan distribuera ut 196Mbps. OFDM ger fördelar gentemot vanlig teknik såsom t.ex. bättre genomslagsfunktioner vid "ej helt fri sikt" genom betydligt bättre algoritmer för hantering av Multipath, och naturligtvis en högre throughput (över 3Mbps / MHz). Alvarion's WALKair finns i två olika modeller. WALKair 1000 och WALKair 3000. WALKair 1000 är ett idealiskt alternativ för lite större "Point-to- Multipoint" lösningar. Ett access system för operatörer eller ISP:er som riktar sin service mot små eller medelstora klienter (SMEs). WALKair 1000 distribuerar upp till 256Mbps kapacitet per cell med 28MHz bandbredd (512Mbps / 56MHz med dual polarization). En enkel WALKair 1000 basstation kan ansluta upp till 2048 terminaler var och en med upp till 4Mbps "burstmode". WALKair 1000 finns tillgängligt på frekvenserna 3,5GHz, 10,5GHz och 26GHz. WALKair 3000 är Alvarion's "Premium Point-to- Multipoint Broadband Wireless Access solution" som levererar fiber-ekvivalenta anslutningar upp till 36Mbps. Den maximala kapaciteten för en fullt utbyggd WALKair 3000 basstation är 2,304Gbps över 112MHz bandbredd. WALKair 3000 finns tillgängligt på frekvensen 26GHz. UpGrade Communication AB UpGrade grundades 1987 och har varit en del av DORO-gruppen sedan 1999 (för mer information om DORO se www.doro.com). UpGrades huvudkontor ligger i Lund med centrala funktioner som administration och logistik. Regionala kontor i Danmark, Norge och Estland sköter försäljning och teknisk support inom Norden och Baltikum. Företaget hade försäljning för cirka SEK 100 miljoner 2001. För mer information se www.upgrade.se. Om Alvarion Alvarion är en ledande leverantör av lösningar baserade på Point-to- Multipoint (PMP) Broadband Wireless Access (BWA) för telebolag, Internet-leverantörer och företag över hela världen. Alvarions produkter levererar Internet-access samt tal- och dataöverföring för "the last mile", tjänster för celluppbyggda nätverk samt för punkt-till-punkt och trådlösa lokala nätverk (LAN). Alvarion har det bredaste sortimentet av BWA-lösningar per marknadssegment och frekvensband, allt för att kunna möta de olika kundernas olika behov. Med sin kombination av marknadserfarenhet, stor kundbas, diversifierade distributionskanaler och många installerade produkter är Alvarion en ledande BWA leverantör för varje kund, från hemanvändare till stora företag. För mer information vänligen kontakta: Henrik Mygind Ingvar Karlsson CEO, UpGrade Communication CFO, DORO Tel: +46 46 280 51 15 Tel: +46 46 280 50 62 myg@upgrade.dk [REMOVED GRAPHIC] Alvarion basstation [REMOVED GRAPHIC] Alvarion WALKair 1000 [REMOVED GRAPHIC] Exempel på en WALKair 1000 applikation ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/23/20020923BIT00050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/23/20020923BIT00050/wkr0002.pdf