Doro får första tre IP-telefoni order

Doro, noterat på Stockholmsbörsen, har fått sina första tre order för IP-telefoni. Värdet på de tre initiala order uppgår till ca 1,5 MKr. Kunderna är tre olika operatörer: två i Frankrike och en i ett annat europeiskt land. Dessa order är ett resultat av teknik och distributionssamarbetet med franska Bloophone som offentliggjordes i början av november.

– Vi är mycket nöjda med att kombinationen av Doros distributionsnät och Bloophones djupa tekniska kunskap redan har lett till våra första order säger Rune Torbjörnsen, VD för Doro. - Det finns nu ett mycket stort intresse för IP-telefoni på alla våra marknader. Fram till nu har för stort fokus varit på tekniken. Vårt mål är att göra IP-telefoni enkel att använda och förstå för den enskilde konsumenten. Vi har flera pågående diskussioner med operatörer och känner redan att våra kunder uppskattar Doros kundanpassade mjukvarulösningar och moderna design för IP-produkter, fortsätter Rune Torbjörnsen. Doro har stora möjligheter att bli en viktig aktör inom IP-telefoni genom att erbjuda operatörer och andra kunder en attraktiv produktportfölj. Många företag kan leverera IP-telefoni -tjänster men Doro har förmågan att möta kundernas önskemål om väl designade IP-produkter som passar i hemmiljö. - Vår design och kunskap om telefoner kombinerat med den kompetens som Bloophone har utvecklat inom programvara för IP-telefoni, är redan ett attraktiv erbjudande till de många operatörer som önskar ett komplett erbjudande till konsumenter, avslutar Rune Torbjörnsen, VD för Doro. Doro levererar analoga terminal adaptrar (ATA-boxes) till Nerim (www.nerim.net), ett franskt DSL servis / VoIP operatör, som säljer en ny tjänst till affärskunder kallat ”Nerim VoIP”, dess start skedde den 17 november i samband med Nerims femårs jubileum. Nerim hade en försäljning om 8 miljoner EUR 2003 med mer än 21.000 kunder. Doro levererar dessutom till Phonesystem & Networks (www.phonesystem.net), en fransk VoIP operatör en första leverans av Gateways till deras telebutiker som erbjuder en service ”IP cash” (butiker där man ringer internationella samtal till mycket lågt pris). Phonesystem & Networks är en operatör med en L34-1 licens och är noterade på Parisbörsens ”New market” med mer än 100.000 abonnenter i världen och en omsättning 2003 på 5,5 miljoner EUR. Den tredje ordern är ännu inte offentlig men är till en operatör i ett annat europeiskt land. Doros IP-produkter Doro har en attraktiv och fullständig portfölj av IP-produkter. Den består av analoga terminal adaptrar (ATA-boxar), Bluetooth telefoner, USB-telefon och trådad IP-telefon. Mer information, bilder och nästa rapport Ytterligare information om Doro finner du på: www.doro.com och det finns också ett faktablad om IP-telefoni samt två illustrationer som visar hur IP-telefoni fungerar. Nerladdningsbara bilder på olika IP-produkter finns på www.doro.se/media/IP-telefoni. Doro lämnar bokslutskommuniké den 31 januari 2005. För mer information, var vänlig kontakta Rune Torbjörnsen, CEO Doro AB, 046-280 50 61 Ingvar Karlsson, CFO Doro, 046-280 50 62. Jerome Arnaud, Business Development Doro AB, +33 1 30 07 17 01