Doro och franska Bloophone inleder samarbete om IP-telefoni

Doro och franska Bloophone inleder samarbete om IP-telefoni Doro, noterat på Stockholmsbörsen, och det franska företaget Bloophone har inlett ett samarbete inom tekniks utveckling och distribution för IP-telefoni. Doro har under det senaste halvåret arbetat med olika IP-produkter och har ett stort distributionsnät inklusive kontakter med operatörer . Bloophone har idag en mycket stor teknisk kunskap efter att ha varit verksamma fem år inom IP-telefoni, och har utvecklat intressanta produkter som en ATA-box (analog terminal adapter), Bluetooth telefon och trådad IP-telefon. - Doro har stora möjligheter att bli en viktig aktör inom IP-telefoni genom sin kunskap om telefoner kombinerat med den kompetens som Bloophone har utvecklat inom programvara för IP-telefoni, säger Rune Torbjörnsen, VD för Doro. Doro kommer att använda den mjukvara som Bloophone har utvecklat i nya IP-telefoniprodukter, USB-telefoner och analoga terminaladaptrar (ATA-boxar) som håller på att lanseras. Detta kommer att öka hastigheten i utvecklingsarbetet för Doro och ge möjligheter till snabbare anpassningar av mjukvaran efter kundernas önskemål . - Vi har förstått att säker och kundanpassad mjukvara tillsammans med vacker design gör IP-produkter framgångsrika, fortsätter Rune Torbjörnsen, VD för Doro. Avtalet med Bloophone innebär: * Doro köper Bloophones mjukvara på royalty basis och förlägger sin kundanpassning till Bloophone. * Bloophone och Doro utvecklar produkter tillsammans * Doro får ensamrätten till tekniken i Europa (utanför Benelux), Turkiet och Australien och får också sälja Bloophones nuvarande produkter inom IP-telefoni. - Vi är mycket nöjda med avtalet med Doro. Vi kan kombinera vår djupa tekniska kunskap med Doros distributionsnät och kontakter med operatörer, säger Samuel Gelrubin, VD för Bloophone SA i Paris, Frankrike. Mer information, bilder och nästa rapport Ytterligare information om Doro finner du på: www.doro.com och det finns också ett faktablad om IP-telefoni samt två teckningar som visar hur IP-telefoni fungerar. Nerladdningsbara bilder på olika IP-produkter finns på www.doro.se/media/IP-telefoni. Doro lämnar bokslutskommuniké den 31 januari 2005. För mer information, var vänlig kontakta Rune Torbjörnsen, CEO Doro AB, 046-280 50 61 Ingvar Karlsson, CFO Doro, 046-280 50 62. Jerome Arnaud, Business Development Doro AB, +33 1 30 07 17 01 Samuel Gelrubin, CEO Bloophone SA, +33 1 44 54 05 50 Om Doro Doro designar, utvecklar och säljer produkter för kommunikation i hemmet och på arbetsplatsen. Utöver telefoner till privata användare och företag samt walkie-talkies, erbjuder även Doro tillbehör såsom headsets, telefonsvarare och nummerpresentatörer. Erfarenhet och kvalitetstänkande, med fokus på användarvänlighet och design, har gjort Doro till ett av Sveriges ledande telefonföretag. Via dotterbolaget UpGrade Communication tillhandahåller Doro även bredbandslösningar och IP-telefoni. 2003 omsatte bolaget 648 Mkr och hade en vinst på 28 Mkr. Företagets huvudkontor finns i Lund, Sverige. Doro har dotterbolag i sju europeiska länder och i Australien. Doro-aktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Läs mer om Doro på www.doro.com. Om Bloophone Bloophone med huvudkontor i Paris, Frankrike erbjuder Service Providers och företag en bred portfölj av produkter för nästa generations nätprodukter och nätbaserade lösningar för VoIP. Bolaget har utvecklat Smart & Mobile kommunikationslösningar för IP-telefoni. Produkterna möjliggör för Service Providers och företag att bygga samman nätverk och att erbjuda tjänster till olika nätverksbaserade multimedia produkter till konsumenter och företag. Läs mer om Bloophone på www.bloophone.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/03/20041102BIT21430/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/03/20041102BIT21430/wkr0003.doc