DORO och SpectraLink tecknar distributionsavtal för utrustning för trådlös IP-telefoni över LAN Telekommunikationsföretaget DORO i Lund, som är noterat på Stockholmsbörsens OTC-lista, har tecknat ett avtal med amerikanska SpectraLink (Nasdaq: SLNK), ledande tillverkare och leverantör av trådlösa telefonsystem för arbetsplatser. Avtalet, som tecknats av DOROs dotterbolag UpGrade Communication AB, ger UpGrade rätten att distribuera SpectraLinks NetLink Wireless Telephone System® (NetLink WTS) i Norden och de baltiska länderna. Med NetLink WTS kompletteras trådlösa lokalnätverk (LAN) med IP-telefoni (Voice-over-IP). Detta gör det möjligt för företag att få såväl röst- som datakommunikation i ett enda internt nätverk med enhetlig driftsfunktion, vilket medger betydande besparingar i kommunikationskostnader. Med NetLink WTS kan företag och andra organisationer utrusta sina anställda med trådlösa telefoner som gör det möjligt att ringa och ta emot samtal varsomhelst inom arbetsplatsområdet, i ett gemensamt trådlöst nätverk. Systemet innebär ökad rörlighet inom arbetsplatsen, förbättrad produktivitet och snabbare behandling av kundförfrågningar. "Med NetLink WTS kompletterar vi vårt sortiment med trådlös IP-telefoni. Produkter för trådlös kommunikation är en växande del av DORO. Med det här avtalet får vi möjlighet att skapa kompletta trådlösa system vilket innebär en god förstärkning av vårt produktutbud" säger Claes Bühler, DOROs koncernchef. "Vi marknadsför ett brett sortiment av utrustningar för telekommunikation i Norden och de baltiska länderna," säger Ronny Johnsson, VD för UpGrade Communication. "Avtalet med SpectraLink gör det möjligt för oss att förse våra återförsäljare med det allra senaste i trådlös röstöverföring." "Med sin starka telekomsektor är den skandinaviska marknaden väl positionerad för att ta till sig trådlös röstöverföringsteknologi för arbetsplatser. UpGrade Communications kunnande på detta område kommer att vara till hjälp för återförsäljarna att få ut alla de fördelar som systemet kan medföra," sade Michael Cronin, chef för SpectraLink International. DORO publicerar sin halvårsrapport den 17 juli. Mer information om DORO och UpGrade Communication finns på: www.doro.com och www.upgrade.se För ytterligare information kontakta: DORO VD Claes Bühler +46 46 280 50 61 DORO vVD Ingvar Karlsson +46 46 280 50 62 UpGrade VD Ronny Johnsson +46 40 16 41 80 Lund den 3 maj 2000 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/03/20000503BIT00380/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/03/20000503BIT00380/bit0002.pdf