Drax bygger ut webcasting - köper Frekvens AB

Drax bygger ut webcasting - köper Frekvens AB * Drax Holding AB har köpt samtliga aktier i webcasting- och produktionsbolaget Frekvens AB. * Betalningen sker genom en riktad emission till bolagets aktieägare om 2 miljoner aktier i Drax Holding AB. * Förvärvet väntas öka Drax omsättning proforma år 2000 med 10 miljoner till 450 miljoner. Frekvens AB räknar i år med att omsätta 10 miljoner kronor och har som mål att inom två år bli en ledande europeisk leverantör av webcastingproduktioner. - Marknaden för TV- och radiosändningar över nätet, s.k. webcasting och streaming video ökar snabbt i takt med utbyggnaden av bredbandskapaciteten och Drax siktar på att bli den starkaste aktören på denna marknad. Med ONTV AB och nu med Frekvens AB är vi en bra bit på väg, säger Philip Edner, styrelseordföranden i Drax Holding AB. Frekvens erbjuder en komplett lösning för "Internet-TV/radio" med både produktion av innehåll och högkvalitativ sändning av rörliga bilder och ljud på nätet. Bland kunderna finns både företag som sänder ut rörliga media på Internet och företag som kommunicerar med sina anställda och kunder på sitt intranet. Exempel på kunder är Vattenfall, ITT Fluid Technology, Acando, Reklamförbundet (nomineringarna till Guldägget 2000) och Diabetesförbundet. Frekvens ledning består av Christer Molander VD, tidigare Sveriges Radio och Kristian Eliasson, med sin bakgrund inom telekom och management, bland annat hos Tele2 Europe och Acando. - I framtidens organisationer behövs nya verktyg att kommunicera med. Att kunna förmedla sina visioner och värderingar och hålla sina medarbetare och kunder ständigt uppdaterade, kommer att bli avgörande för framgång inom den nya ekonomin. Webcasting skapar också möjlighet till interaktivitet som på ett effektivt sätt engagerar säger Christer Molander, VD för Frekvens AB. Med förvärvet av Frekvens ingår tjugotvå rörelsedrivande bolag i Drax- koncernen som tillsammans har cirka 315 verksamma personer och beräknas omsätta proforma 450 miljoner i år. För mer information kontakta: Philip Edner, styrelseordförande Drax Holding AB, 08 - 454 97 00, Olle Hofvander, VD och koncernchef Drax Holding AB, 08 @ 454 83 00 Christer Molander, VD frekvens AB, 08 - 641 13 20, www.draxholding.com www.frekvens.se Om Drax Holding- koncernen Drax Holding AB (publ) är ett marknadsnoterat, Internetrelaterat och operativt venture capitalbolag som agerar som företagsbyggare inom den nya ekonomin. Drax identifierar bolag, investerar i dem, utvecklar dem och avyttrar dem vartefter. Drax skapar och utvecklar skandinaviens ledande nätverk av snabbväxande Internetföretag. Drax Holding AB är noterat på SBIs aktielista. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/16/20000516BIT00440/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/16/20000516BIT00440/bit0002.pdf