Drax köper Internetportalen maringuiden.se

Drax köper Internetportalen maringuiden.se * Drax Holding AB har förvärvat samtliga aktier i Maringuiden i Kungsbacka AB. * Betalningen sker genom en riktad emission till bolagets aktieägare om 833 000 aktier i Drax Holding AB. * Den prisbelönta Internetportalen maringuiden kommer i Drax att utvecklas mot mobilt Internet. Drax Holding AB har förvärvat samtliga aktier i Maringuiden i Kungsbacka AB som driver Internetportalen maringuiden.se, en samlingsplats för alla båtintresserade. Internetportalen maringuiden.se som av Internetworld givits betyget 10 av 10 möjliga, blir ett bra tillskott till den grupp Internetportaler som Drax äger och vidareutvecklar, säger Philip Edner, styrelseordförande i Drax Holding. Maringuiden presenterades på Internet redan hösten 1996. Affärsidén är att ge allmänheten och den allt växande gruppen båtfolk som har tillgång till Internet, möjlighet att snabbt och enkelt ta del av intressant information om väder, hamnar, hav och båtar. Idag sysselsätter bolaget fem personer och planerar att i år omsätta cirka 5 000 000 kronor med positivt resultat. I Drax-gruppen kommer vi att få det stöd som gör det möjligt för oss att utveckla vår portal med nya tekniska lösningar såsom t.ex WAP-telefoni och streaming video. Genom fusionen med Drax kan också lanseringen av portalen i övriga skandinaviska länder påskyndas, kommenterar Jan-Ove Andreasson, VD på Maringuiden i Kungsbacka. För mer information kontakta: Philip Edner, styrelseordförande Drax Holding AB, 08 - 454 97 00 Olle Hofvander, VD och koncernchef Drax Holding AB, 08 @ 454 83 00 Jan-Ove Andreasson, VD Maringuiden i Kungsbacka AB, 0706 61 26 20 www.draxholding.com www.maringuiden.se Om Drax Holding- koncernen Drax Holding AB (publ) är ett marknadsnoterat, Internetrelaterat och operativt venture capitalbolag som agerar som företagsbyggare inom den nya ekonomin. Drax identifierar bolag, investerar i dem, utvecklar dem och avyttrar dem vartefter. Drax skapar och utvecklar skandinaviens ledande nätverk av snabbväxande Internetföretag. Drax Holding AB är noterat på SBIs aktielista. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/11/20000511BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/11/20000511BIT00150/bit0002.pdf