Internationella borrningsuppdrag för Drillcon

Drillcon, listat på First North Premier, har via sitt portugisiska dotterbolag Drillcon Iberia SA, erhållit två kontrakt för borrning i Bulgarien respektive Portugal. Kontraktet i Bulgarien är för raiseborrning åt Chelopech Mining EAD och omfattar borrning av malmschakt och öppningsstigar. Arbetet påbörjas omgående och beräknas pågå under första halvåret 2010. I Portugal har Iberia fått ett kontrakt på 7500 meter kärnborrning, inklusive geologisk rapportering, ovanjord åt Almina SA i Aljustrel. Uppdraget som påbörjades i början på februari kommer att sysselsätta två borrmaskiner under sex till åtta månader då vissa borrplatser har begränsad arbetstid pga. bullerrestriktioner. Sedan tidigare har Iberia ett kontrakt på borrning under jord åt Almina i Aljustrel. Det sammanlagda kontraktsvärdet beräknas till ca 11 Mkr.

– Drillcon Iberia utförde framgångsrikt borrningsuppdrag under 2008 och första halvan av 2009 åt Chelopech i Bulgarien. Det är ett bevis på ett bra utfört arbete att vi nu erhållit ytterligare uppdrag åt Chelopech. Vi ser det som ytterligare ett tecken på en förbättrad marknadssituation när Almina satsar 7500 borrmeter på gruvnära prospektering i Aljustrel. Borrplatserna ligger ca 30 km från vår bas i Castro Verde i södra Portugal vilket gör att vi har god tillgång till support och resurser för att utföra ett för kunden och oss lyckat projekt, säger Mikael Berglund VD på Drillcon AB. För ytterligare information kontakta: Mikael Berglund, VD Drillcon AB Telefon: 0587-82824 E-post: mikael.berglund@drillcon.se WEB: www.drillcon.se Certified Adviser på NASDAQ OMX First North: Remium AB Kungsgatan 12 - 14 SE-111 35 Stockholm Sverige Tel: 08-454 32 00 www.remium.se Allmänt om Drillcon-gruppen: Drillcon AB (publ), med dotterbolagen Drillcon Core AB, Drillcon Iberia SA och Suomen Malmi Oy, utför kärn- och raiseborrning inom gruv- och anläggningsindustrin, med Norden och den Iberiska halvön som huvudmarknader. Koncernens totala omsättning uppgick till ca 305 Mkr under 2008. Drillcon AB (publ) är listat på First North vilket är en alternativ marknadsplats som drivs av NASDAQ OMX Stockholm AB. Bolag vars aktier handlas på First North är inte skyldiga att följa samma regler som börsnoterade bolag, utan ett mindre omfattande regelverk anpassat till företrädesvis mindre bolag och tillväxtbolag. Bolagets Certified Adviser är Remium AB.