Dunis hållbara serie Amazonica nomineras till prestigefyllt branschpris

Den svenska snabbmatbranschens finpris, Fast Food Awards, har nominerat Dunis kollektion Amazonica som ett av slutbidragen för att vinna 2018 års upplaga av tävlingen inom kategorin Årets leverantör och Årets briljanta idé. Serien med engångsartiklar är ett samarbete mellan Duni och designduon Bernadotte & Kylberg.

Tidigare under hösten lanserade Duni en banbrytande kollektion av engångsartiklar för det dukade bordet. Förutom att produktserien var ett resultat av ett designsamarbete med Bernadotte & Kylberg, var den även gjord av olika växtbaserade miljömaterial som bagass, CPLA och FSC-certifierat biomaterial. Kollektionen fick namnet Amazonica efter att ha hämtat inspiration från de organiska formerna av näckrosen Victoria Amazonica som återfinns i den sydamerikanska djungeln.

Nu har kollektionen blivit nominerad till ett prestigefyllt branschpris – Fast Food Awards. Bakom tävlingen står bland annat Gastronord som är en av Europas viktigaste gastronomiska plattformar.

”Nomineringen gör oss såklart stolta”, säger Saloni Deva, IR- och kommunikationschef på Duni. ”Det ligger ett stort arbete bakom Amazonica. Vår vision var att kombinera en vacker design med naturens material och som i slutänden ska lyfta fram maten som serveras. Det är roligt att vi får ett erkännande från branschen för det fina resultat som serien utmynnade i.”

Amazonica är en miljömedveten kollektion som hyllar mat, form och funktion. Hjärtat i kollektionen är att framhäva matglädje och den erbjuder oändliga möjligheter till att förhöja matupplevelsen, oavsett vilket tillfälle det gäller”, säger Oscar Kylberg, VD för Bernadotte & Kylberg.

Tävlingen Fast Food Awards avgörs på Fastfood & Café och Restaurangexpo på Malmömässan den 31 januari 2018.

Amazonica kommer att finnas i utvalda butiker och i Dunis webbshop från januari 2018.

För mer information, vänligen kontakta:
Saloni Deva, IR- och kommunikationschef
tel +46 734 196389
e-mail saloni.deva@duni.com

Om Fast Food Awards

Fast Food Awards är en tävling där kreativa och ansvarsfulla initiativ och lönsam utveckling lyfts fram. Fast Food Awards vänder sig till hela branschen. Allt från det traditionella till det nyaste; hamburgerställen, salladsbarer, coffee-shops, grab-and-go, service- och livsmedelsbutiker och restauranger.

Tävlingen avgörs inom sex kategorier, Årets Hälsosatsning, Årets Rookie, Årets Restaurang, Årets Café/coffee shop, Årets Leverantör och Årets Butik/enhet. Totalt har 26 vinnare korats sedan tävlingen startade 2011.

Om materialet bagass

Bagass är baserat på en restprodukt av sockerrör som framkommer vid sockerproduktion. Materialet bryts ner till jord på bara några veckor efter kompostering.

Om materialet CPLA

CPLA är tillverkat av 100 % växtbaserat material, är biologiskt nedbrytbart, extremt robust och tål temperaturer upp till
100° C.

Duni: duni.com/sv
Bernadotte & Kylberg: bernadottekylberg.se
Fast Food Awards: fastfoodawards.se

Duni är en ledande leverantör av attraktiva och funktionella produkter för dukning och take-away. Varumärket Duni marknadsförs på över 40 marknader och är marknadsledande i centrala och norra Europa. Duni har cirka 2 300 anställda fördelat på 23 länder, huvudkontor i Malmö och produktion i Sverige, Tyskland, Polen, Thailand och Nya Zeeland. Duni är noterat på NASDAQ Stockholm under kortnamnet ”DUNI”. ISIN –kod är SE0000616716.

Nomineringen gör oss såklart stolta. Det ligger ett stort arbete bakom Amazonica. Vår vision var att kombinera en vacker design med naturens material och som i slutänden ska lyfta fram maten som serveras. Det är roligt att vi får ett erkännande från branschen för det fina resultat som serien utmynnade i.
Saloni Deva, IR- och kommunikationschef på Duni