AB ViaEuropa Network har av beställarkonsortiet för Hammarby Sjöstad, Stockholm, utsetts till "Service Provider" för områdets bredbandsnät. Avtalet avser drift av områdets IT-Infrastruktur (bredbandigt digitalt datanät) och förmedling av alla typer av tjänster över detta nät. Upphandlingen är speciell i det avseende att åtagandet avser drift av ett operatörsoberoende nät. Som "Service Provider" ansvarar ViaEuropa för förmedling av konkurrensutsatta tjänster från fristående operatörer. Dynarc levererar den optiska IP-lösningen och Merkantildata ansvarar för integrationsarbetet. Hammarby Sjöstad är under byggnad och kommer totalt att omfatta 8.000 lägenheter och ca 10.000 arbetsplatser. Första inflyttning är 1 december 2000. AB ViaEuropa Network startades i oktober 1999 med målsättningen att utvecklas till Service Provider för operatörsoberoende nät. Bolaget producerar således inte tjänster som telefoni eller Internetanslutning utan förmedlar dessa från oberoende och konkurrerande operatörer. ViaEuropa avser att vara en partner till operatörsoberoende nät och att hjälpa dessa med drift och försörjning med tjänster för nätets kunder. Bland samarbetspartners till ViaEuropa kan nämnas Bravida, Ahlsell, Skanova, Kreatel, m fl. Se även www.hammarbysjostad.stockholm.se För mer information kontakta: Thomas Sundén, projektledare, Netcoord, telefonnummer 08-644 11 70 eller e-post thomas.sunden@netcoord.se, Bo Fellström, Merkantildata, telefonnummer 08-566 231 75, eller e-post: bo.fellstrom@merkantildata.se, Per Lembre, marknadschef, Dynarc, telefonnummer 08-566 121 00 eller e-post per@dynarc.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/26/20001026BIT00410/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/26/20001026BIT00410/bit0002.pdf