Debatt och bilnyheter lyfter elbilsindustrin på eCarExpo

Report this content

Pressinformation                                                                         Stockholm 2019-11-21

Är elbil, laddteknik och delad energi det stora lyftet för hållbarheten och klimatet? Vilken elbil? Vilken laddteknik? Vilken delning? Svaren och nyheterna ges på eCarExpo på Svenska mässan nästa helg, 29/11 - 1/12. Här möts hela elbilsindustrin med årets premiärer och nyheter, senaste laddningstekniken och många innovationer för energin, provkörningsbana. Och debatter om sanningen.

För fjärde året i rad arrangeras eCarExpo och på ett par år har elbilsmässan gått från nischintresse för nördar till den största i Norden, navet och generatorn för den bildrivna hållbarhetsindustrin.

I år är intresset för eCarExpo större än tidigare från alla parter. Politiska, globala och nationella påtryckningsmedel har påskyndat omställningen och nya elbilsmodeller från världens bilindustri. Debatten kan bli rykande het på bransch- och pressdagen den 29 november när batteriernas hållbarhet, produktion och brandfara, städernas laddinfrastruktur och energins otillräcklighet och ska diskuteras på scenen.

– För att möta det växande suget efter laddbart och eldrivet har vi ökat mässytan med 30 procent för att kunna bereda plats för alla nya modeller. Det gäller bilarna, men också den teknik vi behöver för att kunna ladda batterierna. Vi har även en ny anstormning av två- och trehjuliga eldrivna fordon, berättar mässchefen och mässans grundare Gunnar Dackevall.

Tio premiärer, lastfordon och framtidskoncept

Årets elbilsmässa visar inte mindre än tio modellpremiärer, Audi Q5 TSFIem BMW 330e, X5 45e, BMW Vision i4, Kia XCeed + Ceed SW PHEV, transportbilen Mercedes eVito, konceptbilen Mercedes Urbanetic, Mini Cooper SE och Volvo-kusinen Polestar 2, som får sin mässpremiär för svensk publik.

Den eldrivna transportsektorn gör därmed sitt intåg på eCarExpo. Och det lär bli Mercedes koncept för framtidens mobilitet som får ögonen på sig. Mercedes Urbanetic självkörande bil för både frakt och personer levererar ett spännande nytänkande hur framtidens stadsbild för bilar kan se ut.

Men ett dragplåster lär även bli nya Teslutmanaren Polestar 2 och att Polestar lottar ut exklusiva provåkningar till besökarna med sin hybridvärsting, coupémodellen Polestar 1 med 600 hk. Lanseringen av det nya svensk-kinesiska racingvarumärket Polestar som elbil har mötts med spänning. Företagets vd Thomas Ingenlath är på plats för att berätta den historien.

Alla i familjen får provköra

En av de främsta publikmagneterna på eCarExpo är möjligheten att kunna provköra en radda av marknadens el- och laddbara bilar, direkt från mässgolvet och teknikföretaget Defas laddgata ut i Göteborgstrafiken.

Men hela familjen får provköra eldrivet på mässan. För barnen – stora som små – har Minicart tillsammans med Göteborg Energi kört fram sina körglada trehjuliga gocarts som kan testas på en specialanpassad slinga.

En spännande och omdiskuterad del av omställningen till elbilar är laddningstekniken och infrastrukturen som ska möjliggöra ett fossilfritt bilsamhälle. Defa lanserar ny högeffektiv teknik och en smart app för tjänstebilsförare som ska hålla reda på hur mycket man laddar hemma och borta. BMW introducerar ett kreativt samarbete med Elbilio som tar ett nytt grepp i den nya framtida delningsekonomin.

Formel E och elflyg

I år finns även el-racing och elflyg på mässan. Michelin presenterar sin satsning på däck till Formel E-serien, som med hållbarhet och elmotorer tagit upp kampen med Formel 1. Ett av de första eldrivna flygplanen, tjeckiska Onix med bra glidtal, lång flygtid och snål strömförbrukning visas också på mässan, som sin vana trogen även ställer ut marknadens elcyklar, -mopeder och -skotrar. Här finns en riktig cykelbana för provcykling.

Mässan eCarExpo öppnar på fredagen den 29 november kl 10.00, men vi släpper in alla som ska vara med på morgonens pressmöte redan från 08.00, för att delta i mässans egen presskonferens 08.30. Den följs direkt av en lokalpolitisk paneldebatt där Västtrafik redogör för sin alldeles färska enkät om hur Göteborgarna ser på trafiksituationen i regionen.

Under hela fredagen pågår ett specialkomponerat seminarieprogram:

08:30 Pressträff med information om höjdpunkterna på mässan och presentation av mässans attitydundersökning av 1 500 svenska bilägare.

09.30 Hur ska trafiken planeras i Göteborg i framtiden? Lokalpolitisk debatt med representanter för de kommunalpolitiska partierna, Västtrafik och Göteborgs parkeringsbolag.

10:30  "Att sikta mot stjärnorna – utmaningarna och möjligheterna med att starta ett                   bilmärke från scratch" Polestar om strategin bakom Geeleys nya elbilsmärke. Thomas Ingenlath, vd, berättar.

11:15 Elbilen – en brandfara? Representanter för Brandkåren, försäkringsbolagen, biltillverkarna och installatörerna debatterar en brännande fråga.

Lunchbreak 12.00 -13.00

13:00 Kommer elen att räcka? Kommer Sverige att släckas ner när alla laddar sina elbilar i framtiden? Representanter för producenter, riksdagspartier, elnät och med flera aktörer i debatt.

14:00 Så laddar fordonsindustrin för omställningen till fossilfritt. BilSweden, biltillverkarnas intresseorganisation, presenterar hur bilbranschen förbereder sig för teknikskiftet.

15:00 Från oljeekonomi till batteriekonomi. PowerCircle, nätverket för hållbar energi, arrangerar paneldebatt om framtidens batteriproduktion. Här möts forskare, analytiker och fordonstillverkare och ger svar.

16:00 Mastering the Disruption - how to succeed in transition times.

Chalmersprofessorn Christian Sandström om utmaningarna i bilindustrins omställning och dess överlevnadsförmåga: En underhållande titt i kristallkulan.

GLÖM INTE ATT ACKREDITERA DIG: Du är välkommen att ackreditera dig till eCarExpo 2019 som journalist/fotograf/medierepresentant. Ackrediteringsansökan är bifogat i pressutskick och kan även laddas ner från hemsidan www.ecarexpo.se

För mer information och ackreditering, kontakta: Presschef Lars-Ola Nordqvist, +46 70 689 1120, lars-ola.nordqvist@nowa.se, http://www.ecarexpo.se.

Fakta om eCarExpo:

eCarExpo är Nordens ledande mässa om laddbara bilar och laddning för elbilar. Den arrangeras i Svenska Mässan i Göteborg den 29/11-1/12 2019, i Friends Arena, Stockholm, 7-9/2 2020, I Øksnehallen, Köpenhamn, 17-19/4 2020 och i Lilleström, Oslo, 20-22/11 2020. eCarExpo är en mötesplats och framtidsmässa för industri och konsumenter, med elbilar, elcyklar, produkter och tjänster för energi och elbilsladdning. Mässan vill visa att elbilen är en lika lustfylld upplevelse för bilägare och bilentusiaster, som att den förbättrar miljön och våra beteenden för en hållbar värld. Arrangör är PT Umbrella i samarbete med BilSweden och PowerCircle.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

För att möta det växande suget efter laddbart och eldrivet har eCarExpo ökat mässytan med 30 procent för att kunna bereda plats för alla nya modeller.
Gunnar Dackevall, mässchef och grundare av eCarExpo