Kunder drabbas när svenska elmarknaden delas upp i prisområden

EU-kommissionen har godkänt Svenska Kraftsnäts förslag på att dela upp Sveriges elmarknad i fyra prisområden. Det innebär att svenska elkunder får olika elpriser beroende på var de bor i landet. Den nya modellen beräknas träda i kraft 1 november 2011.

- Den nya prismodellen kommer att leda till en mer komplex och splittrad elmarknad i Sverige. Mot bakgrund av den frustration många elkunder gett uttryck för denna vinter, hade vi snarare behövt göra elmarknaden mer begriplig, säger Lars Ohlsson, strategichef på E.ON Försäljning i Sverige. I dagsläget är det svårt att förutspå priserna i de nya prisområdena. Det är den nordiska energibörsen Nord Pool som kommer att sätta priserna utifrån utbud och efterfrågan i respektive prisområde. Priserna i det södra området förväntas dock att närma sig det danska spotpriset på el. - El är ett primärt behov för alla hushåll och för svensk industri är tillgången till prisvärd el starkt kopplad till lönsamhet och konkurrenskraft. Geografiska skillnader i elpriset skapar orättvisa förutsättningar för svenskt boende och företagande och vi beklagar att detta drabbar kunderna, menar Lars Ohlsson. Bakgrunden till beslutet om fyra prisområden är att det råder obalans i det svenska elsystemet. Merparten av elproduktionen finns i norr medan merparten av kunderna finns i söder. En obalans som blev än mer påtaglig efter stängningen av Barsebäck. - När el ska transporteras från norr till söder, räcker överföringskablarna inte till. Det uppstår flaskhalsar i det svenska stamnätet. Flaskhalsar som medför att elen under vissa perioder knappt räcker till elkunderna i södra Sverige. Än mindre för export till angränsande länder som t ex Danmark, förklarar Lars Ohlsson. Det var också efter en anmälan om exportbegränsningar från den danska branschorganisationen Dansk Energi, som EU-kommissionen krävt åtgärder från Svenska Kraftnät. Och Svenska Kraftnät har alltså nu fått ett godkännande på en prismodell som ska ge rätt prissignaler till marknaden och tydliggöra var investeringar i nät- och produktionskapacitet behöver göras. - E.ON förespråkar en integrerad elmarknad där det råder fri konkurrens, och därför välkomnar vi Svenska Kraftnäts förslag att stoppa exportbegränsningarna, säger Lars Ohlsson. - Däremot anser vi att indelningen i fyra prisområden kommer att försvåra kommunikationen till elkunderna som redan nu anser att det är en komplex marknad. Svenska Kraftnät bör istället ta sitt ansvar och prioritera investeringar i elnätet för att bygga bort flaskhalsarna. - På E.ON tar vi vårt ansvar och investerar kontinuerligt i mer elproduktionskapacitet. Summan av pågående och nyligen avslutade investeringar i södra Sverige och i Danmark uppgår till ca 1200 MW och 7,5 TWh. Kapacitet som motsvarar Barsebäcks elproduktion, avslutar Lars Ohlsson. Ytterligare information lämnas av Lars Ohlsson, strategichef, E.ON Försäljning Sverige, 0705- 89 89 23 Torbjörn Larsson, press officer, E.ON Sverige, 0706- 37 32 77 Utsänt av: E.ON Sverige (publ) Varumärke&Kommunikation Torbjörn Larsson www.eon.se