Snöfall och kraftiga vindar över Sverige

SMHI har utfärdat en klass 1-varning för stora delar av Sverige och en klass 2-varning för Norrlands kustland. Bakom dessa varningar står ett omfattande snöfallsområde i kombination med hårda vindar som når mellersta och södra Sverige under onsdagen. Med anledning av detta höjer E.ON beredskapen för att snabbt kunna åtgärda eventuella avbrott i elleveranserna.

- Våra stora investeringar i säkrare elnät de senaste åren gör att vi inte tror att det kommer att bli några omfattande avbrott som prognosen ser ut just nu, men risken finns att enstaka fel kan uppstå på olika platser, säger Anders Klemedsson, driftchef på E.ON Elnät. De största riskerna finns i Halland med angränsande områden. Här kan nederbörden komma som blötsnö, vilket kan förvärra situationen. Snöfall och hårda vindar ökar också riskerna för att det kan bli besvärligt på vägarna. Det kan fördröja reparationsarbetet. - Därför har vi lagt 13 bandvagnar, skogsmaskiner och tre helikoptrar i beredskap. Det ger oss bättre slagkraft mot felen, säger Anders Klemedsson. Bakom snöfallet kommer sedan kall polarluft som allmänt kommer att ge minus 15 – 20 grader i landet. - Inga kunder vill vara utan el med sådana temperaturer. Därför sparar vi inga resurser på att snabbt åtgärda eventuella fel. E.ONs beredskap har ökats med 50 personer, vilket snabbt kan ökas ytterligare under morgondagen. För ytterligare information, kontakta Johan Aspegren, informationschef E.ON Elnät, telefon 070 – 655 58 75, eller E.ONs pressjour, telefon 040 – 25 55 40. Utsänt av: E.ON Elnät Sverige (publ) Kommunikation Johan Aspegren www.eon.se