East Capital Property Fund III avslutar investeringsfas om 200 miljoner euro och betalar extrautdelning

Report this content

East Capitals tredje fastighetsfond avslutar sin investeringsfas och påbörjar ordinarie utdelning till sina investerare. I tillägg kommer även en extrautdelning att betalas. Sammanlagt har 200 miljoner euro investerats inom ramen för fondens investeringsprogram.

East Capital Baltic Property Fund III startades år 2015 och styrelsen rekommenderar nu att ordinarie halvårsvisa utdelningar motsvarande en avkastning om 3% påbörjas. I tillägg till detta föreslår styrelsen även en extrautdelning motsvarande en avkastning om 4,5% på investerat kapital. Förslagen följer det nyligen offentliggjorda förvärvet av Lidostas Parks, en fullt uthyrd logistikpark belägen i närheten av Riga International Airport, där köpeskillingen uppgick till cirka 19 miljoner euro.

Madis Raidma, VD på East Capital Real Estate, säger: “Portföljens värdeutveckling och förvaltarnas fokuserade arbete har möjliggjort för fonden att generera ett överskott i förhållande till vad som krävs för en uthållig ordinarie utdelning och att återbetala lån. När fonden nu är fullt investerad vill styrelsen och ledningen därför att investerarna ska få ta del av framgångarna från den dynamiska baltiska marknaden, där den starka ekonomin bidragit till mycket attraktiv avkastning.”

East Capital Real Estate bedömer att fondens direktavkastning kan öka under kommande år då fastighetsrenoveringar ökar hyresintäkterna och som ett resultat av lägre lånekostnader. Förvärvet av Lidostas Parks befäster portföljens starka exponering mot den attraktiva logistiksektorn i Baltikum.

Logistikparken var det sjätte och sista förvärvet till fonden, vars innehav består av strategiskt förvärvade, intäktsbringande fastigheter i eller omkring Tallinn och Riga. Fondens innehav i Riga består utöver Lidostas Parks av logistikkomplexet P5 och köpcentret Galleria Riga. I Tallinn återfinns köpcentret Vesse, Baltikums första Hiltonhotell och logistikparken Nehatu.

Madis Raidma tillägger: “Vi riktar nu vår fulla uppmärksamhet mot hur vi kan fortsätta att erbjuda investerare tillgång till fastigheter i en region som präglas av goda hyresnivåer och attraktiv avkastning. Vårt förvaltarteam kommer att arbeta fokuserat med att identifiera nya investeringsmöjligheter för East Capital Real Estate IV, en fond för institutionella investerare som kommer att lanseras innan årets slut.”

Madis Raidma, CEO, East Capital Real Estate
+372 640 6650 madis.raidma@eastcapital.com

Lina Björkman
+46 700 440 442 mediaenquiries@eastcapital.com

Om East Capital Baltic Property Fund III
Fastighetsfonden East Capital Baltic Property Fund III, som lanserades av East Capital 2015, investerar i högkvalitativa kommersiella fastigheter med väletablerade hyresgäster i attraktiva lägen i Tallinn, Riga och Vilnius. Fonden riktar sig till institutionella investerare och sammanlagt har 200 miljoner euro investerats inom ramen för fondens investeringsprogram. Fondens investeringar består av tre fastigheter i och omkring Tallinn (köpcentret Vesse, Baltikums första Hiltonhotell och Nehatu Logistics Park) och tre i Riga (logistikparken Lidostas Parks, logistikkomplexet P5 och köpcentret Galleria Riga).

Om East Capital Real Estate
East Capital Real Estate är en ledande aktiv fastighetsförvaltare i Baltikum med fokus på investeringar i kommersiella fastigheter inom främst kontor, logistik och detaljhandel i de baltiska huvudstäderna. Vi förvaltar tre fonder och ett investeringsmandat. Det totala fastighetsvärdet är 4,5 miljarder kronor fördelat över fastigheter med en uthyrningsbar yta på 380 000 kvadratmeter.

East Capital Real Estate är en del av East Capital Group, som grundades i Sverige 1997 och har kontor i Dubai, Hongkong, Luxemburg, Moskva, Oslo, Stockholm och Tallinn. East Capital Group förvaltar 53 miljarder kronor för en svensk och internationell investerarbas bestående av institutionella investerare, företag och privatpersoner.

För mer information, besök www.eastcapital.com