Bureau Veritas typgodkänner svenskt batteriföretag – först i kategorin

Report this content

Echandia, ett svenskt innovationsföretag inom batteri- och bränsleceller får nu det egenutvecklade batterisystemet baserat på den nya säkra LTO-tekniken typgodkänt av Bureau Veritas. Lösningen uppfyller därmed höga internationella prestanda- och säkerhetskrav. Systemet klarar kundkraven på livslängd och tillförlitlighet som innebär minst 10 års tung drift utan avbrott.

Elektrifieringen av samhället börjar nu närma sig större båtar, arbetsbåtar och färjor. Ett viktigt steg på vägen för att elektrifiera världshaven är att ha säkra och tillförlitliga batterisystem. Inom det maritima området finns några stora klassningssällskap som certifierar och godkänner de system som ska möta högt uppställda kraven. Ett av de största, med 47 000 anställda och verksamhet i 140 länder är Bureau Veritas.

"Echandia är ensamma i världen med att ha ett certifierat LTO-batterisystem för marin användning i bogserbåtar. Det är ett genombrott för den säkra LTO-tekniken och i takt med att bogserbåtar och färjor i lokaltrafik i allt större utsträckning blir batteridrivna så ser framtiden väldigt ljus ut, säger Magnus Eriksson, VD och grundare på Echandia.

Kraven på arbetsbåtar och passagerarfärjor är högre än på fritidsbåtar. De ska laddas snabbt och ofta och ska klara av att vara i drift under långa perioder utan avbrott. De energilagringssystem (ESS) som utvecklas är skalbara, luftkylda och modulära batterisystem baserade på Toshibas LTO-celler som är marknadens mest robusta cellkemi.

Först att använda batterisystemet var den världsledande bogserbåtstillverkaren Damen Shipyards som byggde en av de första fullstora hybridiserade bogserbåtarna.

"Det här är en viktig milstolpe för den nya, stabila, säkra batteritekniken LTO. Certifiering för marin användning av batterier är den som är svårast att uppnå varför LTO-tekniken nu kan förväntas slå igenom brett inom en rad användningsområden. Echandia har redan sedan tidigare ett typgodkännande för sitt E-LTO-system från DNV", säger Jacob Zeidler, projektingenjör på Echandia.

Magnus Eriksson, vd, 0733-995515, magnus.eriksson@echandia.se
Carl Bjurling, kommunikationsansvarig, 0727-312310, c.bjurling@echandia.se

Echandia är världsledande i utvecklingen av nya generationer avancerade batterisystem för industriella och maritima applikationer. Genom att kombinera den säkraste LTO-batteritekniken med egenutvecklade batterimoduler och systemarkitektur skapas nollutsläppslösningar för komplexa och krävande tillämpningar. Idag består Echandia av ett tjugotal anställda där de flesta återfinns på huvudkontoret i Solna. www.echandia.se