Delårsrapport januari-mars 2000

Delårsrapport januari-mars 2000 * Nettoomsättningen uppgick till 1 940 ( 263 ) kkr. * Rörelseresultatet uppgick till - 20 180 ( - 9 901 ) kkr. * Resultat efter finansiella poster uppgick till - 15 753 ( - 10 048 ) kkr. * Antalet anställda uppgick till 58 personer, en ökning med 18 personer. * Effnet har undertecknat ett licensavtal med en ledande oberoende chip- utvecklare avseende Effnets prisbelönta routing-teknologi. * Effnet har skrivit ett intentionsavtal avseende förvärv av Wkit Online AB, ett datasäkerhetsföretag. * Effnet öppnade i januari 2000 ett nytt kontor i Mountain View, Kalifornien. Effnet har därmed kontor i de två mest attraktiva regionerna i USA för IT och nätverksteknologi, Boston-området samt i Kalifornien. * Effnet erhöll i januari 2000 ett positivt slutföreläggande från Patent- och registreringsverket i Sverige gällande patentansökan av första generationens brandväggsteknologi. Det innebär att ett svenskt nationellt patent kommer att beviljas inom kort. * Effnet blir huvudleverantör av brandväggar till Figuration AB gällande deras utbyggnad av bredbandsnät i Sverige. I överenskommelsen ingår också samarbete för att definiera och utvärdera nya tekniska lösningar och nya produkter för den nya bredbandsmarknaden. Grundarna och medarbetarna på Figuration är personer som designat, byggt, driftsatt och underhållit den nya generationen bredbandsnät. Företaget är nystartat med spjutspets- kompetens inom tal-, tele-, datakommunikation och nätverksteknologier. Kunder till Figuration AB är bland annat Framfab och Bredbandsbolaget. Effnets affärsidé är att utveckla, marknadsföra, sälja och distribuera nätverksprodukter och nätverksteknologier, som löser flaskhalsarna inom kommunikation över Internet, och därmed skapar maximal kundnytta. Effnet kommersialiserar sin teknologi på tre sätt; produkter under eget varumärke, genom OEM-avtal och genom licensiering av teknologin till andra aktörer i nätverksbranschen. Under 1999 har Effnet utvecklats ifrån att vara ett renodlat utvecklingsbolag till en kommersiell aktör inom nätverksmarknaden. Bolaget går nu in i en fas där marknadsföring och försäljning står i fokus. Effnets långsiktiga mål är att bli en av världens ledande aktörer för att lösa nuvarande och framtida flaskhalsar inom kommunikation över Internet. I dagsläget finns Effnet på fyra orter; Stockholm, Luleå, Boston och Mountain View, Kalifornien. Effnet Group AB är noterad på Nya Marknaden. Läs mer om Effnet på www.effnet.com. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/04/20000504BIT00770/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/05/04/20000504BIT00770/bit0002.pdf Hela rapporten