Effnet Group förvärvar Factum Elektronik av Teracom

Effnet Group förvärvar Factum Elektronik av Teracom Effnet Group (Nya Marknaden) har i dag förvärvat Factum Elektronik av Teracom. Factum utvecklar och säljer system för digitalradio, DAB, samt digitalt stereoljud i tv-utsändningar, NICAM. Under perioden januari - september år 2002 omsatte Factum Elektronik 14 MSEK. - Factum Elektronik och dess ägare Teracom har under flera år målmedvetet investerat stora resurser i den tekniska utvecklingen av digitalradiosystem för broadcasting-marknaden. När denna marknad nu står inför en sannolikt stark utveckling, kommer vår erfarenhet av internationell kommersialisering av teknikprojekt att kunna generera betydande utväxling, och därigenom bli en intressant investering för Effnets aktieägare. Genom förvärvet av Factum inleder vi också implementeringen av vår selektiva förvärvsstrategi av teknikbolag, kommenterar Göran E Larsson, vd Effnet Group. - Faktum Elektronik har utvecklat ledande produkter för en marknad som nu står i startgroparna. I detta läge är det nödvändigt för bolaget att finna en miljö för att genomföra sin internationella lansering. Där kommer Effnets erfarenhet väl till pass, säger Göran Arvedahl, vice vd Teracom. - Försäljningen av Faktum Elektronik är en av punkterna i Teracom- koncernens åtgärdsprogram, vars syfte är att förbättra lönsamheten genom att fokusera på kärnaffären - distribution av radio och tv. Åtgärdsprogrammet kommer att börja ge effekt redan år 2002, men beräknas ge full effekt år 2004, tillägger Göran Arvedahl. - Efter flera år av koncentrerad teknisk utveckling, har vi nu spjutspetsprodukter med internationell bärkraft. Vi behöver nu förstärka vårt fokus på internationell marknadsexploatering. Effnet kommer att tillföra betydande erfarenhet och kompetens inom detta område, kommenterar Johan Ericsson, vd Factum Elektronik. Teracom är en ledande nätoperatör för utsändning och överföring av radio och tv samt för data-, telekom- och informationstjänster. Vidare erbjuder företaget inplaceringstjänster i master och anläggningar samt konsulttjänster och service. I koncernen finns också ett antal dotterbolag som erbjuder kompletterande produkter och tjänster. Teracom- koncernen omsätter drygt 1,6 miljarder kronor och har 800 anställda. Mer information om Teracom hittar du på www.teracom.se Effnet utvecklar och säljer integrerad programvara som ökar effektiviteten, hastigheten och säkerheten för IP-trafik i fasta och mobila nätverk till tillverkare av nätverksprodukter. Effnets teknik för IP packet processing möjliggör optimal prestanda. Företaget grundades av ledande forskare på området Header Compression och är verksamt i Stockholm, Sverige och Tucson, Arizona. Effnet Group AB är noterat på Nya Marknaden i Sverige (symbol: EFFN). Mer information finns på Effnets webbplats på www.effnet.com Factum Elektronik, baserat i Linköping, bedriver utveckling, marknadsföring och försäljning av produkter och system för Digitalradio (DAB) och NICAM på en global marknad. Factum erbjuder produkter för broadcasting och kabel-TV. I samband med produktförsäljning erbjuder Factum även tilläggstjänster. Kunder är både nät- och systemleverantörer. Huvuddelen av försäljningen går på export. Mer information finns på Factums webbplats www.factum.se För ytterligare information kontakta: Göran E Larsson, vd Effnet Group AB, tel: 08-564 60 550, mobil: 0705-65 68 69 Göran Arvedahl, vice vd Teracom AB, tel: 08-555 421 11, mobil: 0708-71 21 11 Johan Ericsson, vd Factum Elektronik AB, tel: 013-36 86 15, mobil: 0708-60 48 71 Christer L Lundin, informationschef Teracom AB, tel: 08-555 420 27, mobil: 0708-91 20 27 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/14/20021014BIT00880/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/14/20021014BIT00880/wkr0002.pdf