Effnet lanserar lösning som ökar hastigheten och effektiviteten i mobila 3G system Effnet erbjuder marknadens första kompletta lösning för trådlös IP header compression att använda i mobil IP-kommunikation Effnet lanserar idag en ny produktsvit som ökar effektiviteten i trådlösa IP-nätverk, som till exempel 2.5G och 3G mobiltelefonisystem. Den nya produktsviten kallas för EffnetEdge Header Compression Suite for Mobile Networks och kommer att börja levereras i detta kvartal. Produktsviten möjliggör för tillverkare och operatörer att skicka så mycket som 300 procent mer innehåll genom infrastrukturen för mobiltelefoni. Header compression är en teknik som möjliggör mer effektivt användande av bandbredden i mobila nätverk, mobilt Internet (3G) och IP-telefoni. I korthet går header compression-tekniken ut på att minimera den del av varje datapaket som används för adressering och därigenom frigöra utrymme för annan data. Detta är särskilt viktigt för effektiv höghastighetsöverföring av video, spel, musik och rösttelefoni via IP. Den nya produktsviten, EffnetEdge Header Compression Suite for Mobile Networks, innehåller bland annat världens första kommersiella implementering av Robust Header Compression (ROHC) som har specificerats av Internet Engineering Task Force (IETF). Robust Header Compression är också en viktig komponent i standarderna för UMTS som är sanktionerade av ETSI (European Telecommunications Standard Institute) och 3GPP (Third Generation Partnership Project). Den senaste veckans utspel från mobilbranschen om öppna standarder för tjänster till 3G beräknas snabba upp utbudet av konsumenttjänster, vilket ökar efterfrågan på 3G. IP header compression är nödvändigt för effektivt utnyttjande av såväl mobilt Internet (3G) som trådlösa nätverk och IP-telefoni. För att 3G-konsumenterna ska kunna erbjudas fullskaliga interaktiva multimediatjänster måste terminaler och tjänster integreras effektivt via IP, vilket sker genom utnyttjande av IP header compression. "Effnet har haft en ledande roll i utvecklingen av standarder för header compression, och nu har vi levererat den första kommersiella mjukvaran för header compression till terminaler och nätverk för 2.5G och 3G marknaden. Den integrerade testmiljön för Effnet ROHC har verifierats genom de lyckade interoperabilitettesterna med stora telekomtillverkare" säger Örjan Grinndal, Effnets VD. "Alla mobiltelefonleverantörer kan nu få tillgång till en unik produktsvit vilket gör det möjligt för dem att designa och integrera IP header compression i sina nuvarande och kommande UMTS-kompatibla produkter," fortsätter Örjan Grinndal. Produktsviten inkluderar flera olika protokoll och testmiljöer EffnetEdge Header Compression Suite for Mobile Networks ger mobiltelefonoperatörer, OEMs, leverantörer av infrastrukturutrustning samt komponenttillverkare en första möjlighet att köpa och utvärdera tekniken för den header compression som klarar UMTS standarderna för mobiltelefoner i 2.5G och 3G. Mjukvaran kan hantera alla protokoll för IP header compression som specificeras genom UMTS releaserna 3, 4 och 5. Dessa protokoll, det vill säga ROHC och IPHC (Internet Protocol Header Compression) är officiella IETF standarder med beteckningarna RFC 3095 och RFC 2507. ROHC- standarden är utformad för den trådlösa kommunikationen, som präglas av besvärliga förhållanden med bland annat begränsad bandbredd, tidsfördröjningar samt avbrutna överföringar. Header compression kan reducera storleken på hela IPv6 paket med så mycket som 75 procent samt öka bandbredd och interaktivitet samtidigt som belastningen och paketförlusterna minskar. Förutom en komplett mjukvaruimplementation av alla relevanta protokoll för header compression, ger EffnetEdge Header Compression Suite for Mobile Networks en kraftfull och säker miljö som underlättar både testning och verifiering av header compressionmjukvaror i kundens arkitektur. Valideringsfunktionen möjliggör för utvecklare att genomföra oräkneliga testfall av header compression i förhållanden som är statistiskt representativa gällande kanalernas varierande kvalitet. Header Compression utökar bandbreddens kapacitet EffnetEdge Header Compression Suite for Mobile Networks är utformat för att byggas in i trådlösa basstationer och handenheter och förbättrar överföringen av IP paketen över nät med låg hastighet och långa avbrott. Värdefull nätkapacitet frigörs till andra användningsområden vilket tillåter trådlösa nätverksoperatörer att differentiera och öka antalet tjänster utan att behöva investera mer i nätverksinfrastruktur för att öka den tillgängliga bandbredden. Om Effnet Effnet förnyar och licensierar prisbelönade nyckelteknologier som löser problem med datahastigheter, effektivitet och säkerhetsutmaningar för IP- nätverk och IT-säkerhet. Effnet fokuserar på mjukvaruutveckling inom Robust Header Compression (RoHC), en teknik som bedöms bli nödvändig för leverantörer av trådlösa nätverk baserade på IP-teknologi. Det helägda dotterbolaget Wkit Security utvecklar mjukvara för kopieringsskydd. Effnet-gruppen har ca 60 anställda. Effnet-gruppens aktier omsätts på Nya Marknaden (EFFN). Läs mer om Effnet på www.effnet.com och om Wkit på www.wkit.com. För ytterligare information vänligen kontakta: Örjan Grinndal, CEO Effnet Group +46-(0)8-564 605 50, +46-(0)709-57 53 75 Marika Philipson, CFO Effnet Group +46-(0)8-564 605 50, +46-(0)708-32 44 56 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/15/20011115BIT00980/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/15/20011115BIT00980/bit0002.pdf