Effnet/Wkit har utvecklat skydd mot nytt säkerhetshot i webbläsare

Effnet/Wkit har utvecklat skydd mot nytt säkerhetshot i webbläsare Wkit Online AB, ett bolag inom Effnet-koncernen har utvecklat ett nytt detekteringsskydd mot ett nyupptäckt säkerhetshål i webbläsare. Det nya säkerhetshålet innebär att det är tillräckligt för en användare att endast markera ett inkommet e-postmeddelande för att detta skall infektera datorn med antingen virus, trojaner eller liknande. Användare som inte har Wkits nya skydd kan alltså inte längre försäkra sig mot oöppnade infekterade filer, säger Lars-Olov Guttke på Effnet/Wkit I webbläsaren finns en funktion som installerar program på din dator via Internet. Avsikten med funktionen är att underlätta uppgradering av programvaror. Den som har kunskaper kan kopiera certifikat och använda detta för att sprida program till användare av webbläsare. Detta kan till exempel ske via e-post när mottagaren bifogas ett dolt skript. Det räcker sedan med att markera e-postmeddelandet för att denna kod sedan skall aktivera någon typ av fientlig aktivitet mot din datorn eller ert nätverk. På detta sätt kan du helt ovetande ha t ex en trojan installerad på din hårddisk. För vidare information, vänligen kontakta VD för Wkit Online AB, Lars-Olov Guttke, 0530 - 444 60 Effnets affärsidé är att utveckla, marknadsföra, sälja och distribuera nätverksprodukter och nätverksteknologier, som löser flaskhalsarna inom kommunikation över Internet, och därmed skapar maximal kundnytta. Effnet kommersialiserar sin teknologi på tre sätt; produkter under eget varumärke, genom OEM-avtal och genom licensiering av teknologin till andra aktörer i nätverksbranschen. Under 1999 har Effnet utvecklats ifrån att vara ett renodlat utvecklingsbolag till en kommersiell aktör inom nätverksmarknaden. Bolaget går nu in i en fas där marknadsföring och försäljning står i fokus. Effnets långsiktiga mål är att bli en av världens ledande aktörer för att lösa nuvarande och framtida flaskhalsar inom kommunikation över Internet. I dagsläget finns Effnet på fyra orter; Stockholm, Luleå, Boston och Mountain View, Kalifornien. Effnet Group AB är noterad på Nya Marknaden. Antalet anställda uppgår till 76 personer. Läs mer om Effnet på www.effnet.com. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/09/20000509BIT01280/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/09/20000509BIT01280/bit0002.pdf