Ny tjänst utmanar kaffehyllan

Många svenskar älskar kaffe, men har svårt att hitta rätt i kaffehyllan. Nu lanseras Kaffefamiljen, en tjänst för skräddarsytt specialkaffe som enkelt kan beställas på nätet.

– Vi vill att kaffeälskare på ett smidigt sätt ska kunna hitta sitt bästa kaffe och få det direkt hem till brevlådan, säger grundaren Anna-Linn Hewitt, bosatt i Umeå.

Anna-Linn Hewitt, vd och grundare av Kaffefamiljen. Fotograf: Oskar Norberg

Kaffefamiljen är nästa generations kaffetjänst. Här får kunderna hjälp att hitta sitt eget favoritkaffe för att sedan få det skickat till brevlådan, när och så ofta de vill.

Till sin hjälp har kunden ett antal reglage som anger om kaffet ska vara milt eller starkt, kryddigt eller fruktigt, men också tips och förslag från kaffeexperter och andra kaffeälskare. Kaffet kommer från välrenommerade mikrorosteriet Costas i Umeå och är av premiumkvalitet.

– Vi har märkt att även de som verkligen gillar kaffe kan uppleva kaffehyllan som förvirrande och det är inte så konstigt heller. Mycket av det som står på förpackningarna är rent missvisande. Men det behöver inte vara svårt. Vi tycker att hela upplevelsen, från beställning till själva koppen, ska vara njutbar, säger Anna-Linn Hewitt.

Företaget bakom tjänsten Kaffefamiljen heter eightpointnine och har tidigare funnits i Storbritannien. Namnet syftar på den mängd kaffe – 8,9 gram – som enligt företagets ursprungliga grundare Kris Hewitt behövs för att skapa den perfekta koppen.

– Men den perfekta koppen för en person behöver förstås inte vara det för en annan, påpekar Anna-Linn Hewitt som nu satsar på en nylansering i Sverige, ett av de länder där det dricks mest kaffe i hela världen.

– Kaffe är en smaksak och en hel vetenskap. Det vi vill göra är att hjälpa våra kunder att ta reda på vad som passar just dem bäst. Alla förtjänar riktigt gott kaffe och bästa tänkbara service.

Under det gångna året har Anna-Linn Hewitt arbetat med koncept- och produktutveckling i tätt samarbete med potentiella kunder och under november smyglanserades tjänsten, med många positiva reaktioner i sociala medier.

– Kaffe är väldigt viktigt för många av oss, det är en av de sakerna som gör livet värt att leva. Vi vet att många är redo att ta nästa steg i sitt kaffedrickande just nu, konstaterar hon.

För mer information, kontakta:

Anna-Linn Hewitt, VD
linn@kaffefamiljen.se

Kaffefamiljen är nästa generations kaffetjänst – en webbutik för skräddarsytt premiumkaffe som levereras hem till kunden. Företaget bakom tjänsten heter eightpointnine och grundades i Storbritannien 2011 och lanserades i Sverige december 2017. Grundare och vd är Anna-Linn Hewitt, bosatt i Umeå. Kaffefamiljen tycker att alla kaffeälskare förtjänar riktigt gott kaffe och ett lika gott bemötande.

Taggar:

Om oss

Snabbfakta

Citat

Vi vill att kaffeälskare på ett smidigt sätt ska kunna hitta sitt bästa kaffe och få det direkt hem till brevlådan.
Anna-Linn Hewitt, grundare och VD, Kaffefamiljen