Electrolux Professional på väg mot klimatneutral verksamhet 2030

Med en rapporterad minskning med 36% av koldioxidutsläppen sedan 2015, inräknat förvärvade bolag och där andelen förnybar energi utgjorde 48% under 2020, gör Electrolux Professional goda framsteg mot en klimatneutral verksamhet senast 2030. Vår allra första hållbarhetsrapport publicerades nyligen, där vi delar våra tankar om centrala klimatfrågor, vår strategi och våra mål.

Hållbarhet är en viktig del av vår strategi, kultur och dagliga verksamhet. Vi vill att våra lösningar och vår verksamhet, idag och i morgon, ska stödja en mer hållbar värld, och vi använder FN:s mål för hållbar utveckling som kompass för att bidra till ett bättre samhälle.

Klimatneutral verksamhet senast 2030
Då det är av stor vikt att vidta åtgärder för att motverka klimatförändringarna stöder vi Parisavtalets ambitioner. Därför har vi ett ambitiöst övergripande mål att bli klimatneutrala i vår egna verksamhet till 2030.

För att stödja FN:s mål för hållbar utveckling Bekämpa klimatförändringarna och Hållbar energi för alla, anser vi att vi kan göra skillnad i  vår värdekedja genom att utveckla energieffektiva produkter och arbeta med energieffektivitet i vår verksamhet genom följande huvudåtgärder:

• Utveckla mer energieffektiva och lågförbrukande produkter
  • Ersättning av HFC-gaser
  • Använda material och resurser på ett effektivt sätt
  • Driva energieffektiviseringsinitiativ i anläggningar
  • ISO 50001 certifikat i våra tre största anläggningar
  • Aktivt stöd för omställning till förnybar el
  • Undvika investeringar i maskiner drivna av fossila bränslen

Ökad andel förnybar energi
Energieffektivitet mäts som minskad energiförbrukning per producerad standardenhet. Under 2016-2019 förbättrade vi energieffektiviteten. Under första kvartalet 2020 låg vi under 2020 års mål, men under andra delen av 2020 kunde vi inte kompensera för den stora volymminskning som pandemin orsakat, då delar av energiförbrukningen är mer fast än rörlig.

Electrolux Professional kommer fortsätta att öka sin andel förnybar energi, där vi för närvarande har en andel om 48% förnybar energi. Vi har installerat solpaneler i tre av våra anläggningar, inklusive den nya fabriken i Rayong som öppnade i år.

Återvinning av avfall är också en viktig del av hållbarhetsarbetet och 92% av det icke-farliga avfallet återvanns under 2020. 84% av det icke-farliga avfall som genereras återvinns, medan 8% går till energiåtervinning och 8% går till deponi eller förbränning utan energiåtervinning.

"Parallellt med målet om klimatneutralitet för vår verksamhet är vi fast beslutna att fortsätta utveckla produkter för våra kunder med låg resursförbrukning, för att minska påverkan från produktanvändningsfasen när det gäller energi, vatten och tvättmedel. Detta är bra både för våra kunders driftskostnader och för vår planet”, säger Niklas Lindsköld, Hållbarhetschef.

Electrolux Professionells hållbarhetsmål
Electrolux Professionals hållbarhetsmål för 2025 fokuserar på klimat, hälsa & säkerhet och mångfald. Läs mer i vår Electrolux Professional Hållbarhetsrapport 2020

Ambitionen är att bli klimatneutral inom industriell verksamhet senast 2030 och att minska utsläppen av scope 1 och 2 CO2-utsläpp med minst 50 % fram till 2025 (bas 2015). Dessutom har vi följande mål:

• Färre än 0,3 skador mätt i arbetsrelaterade olyckor per 200 000 arbetade timmar till 2025
  • Jämställdhet 40/60 i alla chefsbefattningar inom företaget senast 2030

Electrolux Professional är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 11 fabriker i sju länder och säljs i mer än 110 länder. År 2020 hade Electrolux Professional en global försäljning på 7,3 miljarder kronor och cirka 3.500 anställda. Mer information finns på https://www.electroluxprofessional.com/corporate/

Taggar: