Andas ut med Electrolux nya luftrenare Oxygen™

Forskning visar att halter av föroreningar inomhus är två till fem gånger högre än utomhus – en viktig statistik för de som lider av astma och allergier. Electrolux lanserar därför ett nytt sortiment av Oxygen™ luftrenare som bidrar till en förbättrad luftkvalitet och en renare hemmamiljö.

Gå in och ta en nypa frisk luft!
Oxygen luftrenare är inte bara de mest effektiva på marknaden, de är även bland de tystaste med sina låga 27 decibel. Därmed stör de inte en god natts sömn. Luftrenarna levererar 335m3 eller 494m3 ren luft/h, beroende på modell, och passar utmärkt för större lägenheter. "Mindre än 15 procent av de amerikanska och europeiska hushållen har luftrenare, men mer än tre fjärdedelar har problem med inomhusluften, och två tredjedelar har minst en familjemedlem som lider av astma och allergier", säger Vladimir Stefanov, Product Portfolio Manager på Electrolux.

Filtrerar med hög prestanda
Toppmodellerna rekommenderas av California Air Resources Board och Astma- och Allergiförbundet. Samtliga modeller är även Energy Star-märkta för maximal effektivitet. Oxygen luftrenare har ett flerfiltreringssystem som med hög prestanda tar bort en rad olika lukter och farliga partiklar som damm, tobaksrök, pollen, kvalster och allergener från husdjur. "Vår forskning visar att en av fyra konsumenter som ännu inte har köpt en luftrenare är intresserad av att göra det, och medvetenheten växer”, säger Stefanov. "Därför har vi utvecklat ett komplett sortiment av produkter för olika kundbehov."

Systemet innefattar:

• Sköljbart HEPA-filter gör att 99,97% av alla farliga partiklar försvinner.
  • PlasmaWave-filter bryter ner lukt, allergener, kemiska ångor och andra farliga partiklar på en molekylär nivå, utan att producera skadligt ozon.
  • Absorberande kolfilter fångar upp större partiklar i luften och förlänger livslängden på HEPA-filtret.
  • CleanCel-teknologi förhindrar uppkomsten av mikroorganismer i dammet som samlas i filtret; såsom mögel, jäst, bakterier och svampar.

Andas med gott samvete
En luftkvalitetssensor övervakar kontinuerligt luftens kvalitet i rummet, och justerar inställningarna för bästa prestanda. Den visar även luftkvaliteten via flerfärgade LED-lampor på kontrollpanelen. ”Filtreringssystemet skapar en hälsosammare miljö för konsumenter och deras familjer”, säger Vladimir Stefanov, Product Portfolio Manager på Electrolux.

Oxygen luftrenare finns i butik från och med våren 2014 till det rekommenderade priset 3 295-4 495 kr.

För mer information och bildmaterial, kontakta PR-ansvarig Diana Münz:
diana.munz@electrolux.se, 0721-83 26 63

Electrolux är en av världens ledande tillverkare av hushållsmaskiner. Utvecklingen bygger på konsumentinsikt och sker i nära samarbete med professionella användare. Vi erbjuder innovativa lösningar för hem och företag, med omsorgsfullt designade produkter såsom kylskåp, diskmaskiner, tvättmaskiner, spisar, luftkonditioneringar, dammsugare och småapparater. Under välkända varumärken som Electrolux, AEG, Zanussi, Frigidaire och Electrolux Grand Cuisine säljs fler än 50 miljoner produkter årligen till kunder i över 150 länder. Under 2013 hade Electrolux en omsättning på 109 miljarder kronor och cirka 61 000 anställda. För mer information besök www.electrolux.com/press och newsroom.electrolux.com/se.

Taggar: