Electrolux förvärvar tyska Seitz

Electrolux förvärvar tyska Seitz Electrolux, världens största tillverkare av hushållsmaskiner och ledande leverantör av kylskåp för husvagnar och hotellrum, köper tyska företagsgruppen Seitz med tillverkning i Tidaholm och Krautenheim, Tyskland. Seitz tillverkar fönster, dörrar, takluckor och persienner till husvagns- och husbilsindustrin i Europa, Japan, Australien och USA och är marknadsledande i Europa. Sedan 1996 har Seitz Polyurethan-Technik GmbH i Krautheim och Seitz AB i Tidaholm tillsammans nästan dubblerat sin omsättning som 1999 översteg DEM 100 miljoner. Företagsgruppen har 350 anställda. Adolf Kretzer, Electrolux Senior Vice President för Fritidsprodukter, ser förvärvet som ett bra komplement till nuvarande verksamhet. "Genom förvärvet av Seitz kan vi vidareutveckla produktlinjen Fritidsprodukter, från tillverkning av kylskåp till leverans av system, och på så sätt stärka vår ledande position i den här sektor." Electrolux är världens största tillverkare av hushållsmaskiner för kök, rengöring och skogs- och trädgårdsskötsel, såsom kylskåp, tvättmaskiner, spisar, dammsugare, motorsågar, gräsklippare samt trädgårdstraktorer. Försäljningen 1999 uppgick till SEK 120 miljarder, och antalet anställda var 93.000. Varje år köper kunder i mer än 150 länder över 55 miljoner produkter från Electroluxkoncernen, för både konsumentbruk och professionell användning. I Electrolux-koncernen ingår ledande varumärken som AEG, Zanussi, Frigidaire, Kelvinator och Husqvarna. Mer information För mer information, kontakta Electrolux Pressjour 08-657 65 07. För att ändra eller säga upp denna faxtjänst, vänligen sänd hela detta dokument, med uppgift om ditt namn, företag och faxnummer, till faxnummer 08-738 74 61, med uppgift om vad som ska ändras. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/04/20000504BIT01010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/04/20000504BIT01010/bit0002.pdf