Fredrik Rystedt återvänder till Electrolux som ekonomidirektör

Fredrik Rystedt återvänder till Electrolux som ekonomidirektör (ELUX) Fredrik Rystedt har utsetts till ekonomidirektör för Electrolux- koncernen och blir chef för koncernstab ekonomi, controlling, skatter, revision och IT. Fredrik Rystedt, 37, efterträder Johan Bygge som tidigare utsetts till chef för Electrolux affärssektor Konsumentprodukter utomhus. Fredrik Rystedt började på Electrolux efter examen från Handelshögskolan i Stockholm. Mellan 1989 och 1998 hade han ett flertal chefspositioner inom Electrolux-koncernen, bl a som ansvarig för området förvärv och fusioner. Som ekonomidirektör blir Fredrik Rystedt medlem i koncernens ledningsgrupp och rapporterar till VD och koncernchef Michael Treschow. Han tillträder sin nya tjänst den 17 april. Fredrik Rystedt är idag ekonomi- och finansdirektör på industrikoncernen Sapa AB (tidigare Gränges AB). Electrolux-koncernen är världens största tillverkare av hushållsmaskiner och utrustning för kök, rengöring samt skogs- och trädgårdsskötsel. Mer än 55 miljoner produkter - som kylskåp, spisar, tvättmaskiner, dammsugare, motorsågar och gräsklippare - säljs varje år till konsumenter och professionella användare i över 150 länder till ett värde av 120 miljarder kronor. Electrolux-koncernen har 93 000 medarbetare och arbetar med ledande varumärken som Electrolux, AEG, Zanussi, Frigidaire, Eureka, Husqvarna, Volta och ElektroHelios. Mer information För mer information, kontakta Fredrik Rystedt tel 08-459 59 27. Electrolux Pressjour har tel 08-657 65 07. För att ändra eller säga upp denna faxtjänst, vänligen sänd hela detta dokument, med uppgift om ditt namn, företag och faxnummer, till faxnummer 08-738 74 61, med uppgift om vad som ska ändras. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/09/20010109BIT00500/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/09/20010109BIT00500/bit0002.pdf