Internationella kylskåpskändisarna från Västerhaninge summerar 640 000 Internet-besökare på 1000 dagar För 1000 dagar sedan installerades en Internet-ansluten kamera i familjen Esséns kylskåp. Sedan dess har mer än 640 000 Internet-surfare följt familjens kylskåpssåpa med nattmackor, lucialinnen, födelsedagsfiranden och Alla hjärtans dag. Varje gång någon i familjen Essén öppnar kylskåpet blir de fotograferade av en kylskåpskamera - Fridgecam. Bilderna som visas på Electrolux hemsida har gjort familjen Essén från Västerhaninge till Internet-kändisar världen över. 1997 presenterades kylskåpsfamiljen i 14 länder, något som har gett pappa Tom, mamma Pirkko samt deras fyra barn Annika, 21, Thomas, 20, Maria, 19, Marcus, 17 och katten Pörri e-brevvänner från hela världen. "Genom kylskåpskameran har alla i familjen fått nya e-vänner från hela världen, en del har även besökt oss på riktigt. I snitt får vi cirka 50 e- brev per vecka och inte sällan ber de om Pirkkos recept efter att ha sett något gott i kylen, säger Tom Essén. Familjen Essén har fått ett stycke familjehistoria dokumenterat via kylskåpskameran. Särskilt populära inslag var Tom och Pirkkos kylskåpspuss på Alla hjärtans dag och när Pirkko satte på sig lucialinne och krona för att lussa för vännerna ute på nätet. Många e-vänner fick också ta del av Marias studentskiva som följdes av gratulationsönskningar från hela världen. Electrolux Fridgecam har varit ett viktigt verktyg för att skapa ett intresse bland konsumenter för företagets hemsida som bl a innehåller information om service, adresser till återförsäljare och produktinformation. Besök familjen och ta en titt på vad de får för middag på: www.electrolux.se Bilder www.electrolux.com/node384.asp (Hela familjen) www.electrolux.com/node391.asp (Hr. Essén och chokladtårtan.) www.electrolux.com/node1472.asp (katten Pörri) Electrolux är världens största tillverkare av hushållsmaskiner för kök, rengöring och skogs- och trädgårdsskötsel, såsom kylskåp, tvättmaskiner, spisar, dammsugare, motorsågar, gräsklippare samt trädgårdstraktorer. Försäljningen 1999 uppgick till SEK 120 miljarder, och antalet anställda var 93.000. Varje år köper kunder i mer än 150 länder över 55 miljoner produkter från Electroluxkoncernen, för både konsumentbruk och professionell användning. I Electrolux-koncernen ingår ledande varumärken som AEG, Zanussi, Frigidaire, Kelvinator och Husqvarna. För mer information, kontakta Electrolux Pressjour 08-657 65 07. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/30/20000530BIT00440/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/30/20000530BIT00440/bit0002.pdf