Kungen och drottningen av Spanien inviger Electrolux nya produktionslinje för Eurocombi kylskåp Idag har HKHM Kung Juan Carlos I och Drottning Sofia av Spanien invigt Electrolux nya produktionslinje för Eurocombi kylskåp i spanska Fuenmayor. Investeringen om EUR 24 miljoner, varav EUR 9 miljoner avsatts för forskning och utveckling, skapar ett stort antal arbetstillfällen i den spanska regionen Rioja. Produktlinjen kommer att öka Fuenmayor-fabrikens produktionskapacitet med 120 000 enheter per år. Fabriken blir först med att tillverka Eurocombi (frostfria kylskåp) för hela Europa. 80% av produktionen kommer att exporteras till andra europeiska länder. Eurocombi kylskåpen som marknadsförs under varumärkena Electrolux och Zanussi använder marknadens senaste teknologi för att hålla kylskåp fria från frost, tillverkas av återvinningsbart material. I Spanien marknadsförs Electrolux produkter under varumärkena Electrolux, AEG, Zanussi, Corberó, Kelvinator och Tornado. Electrolux-koncernen har två fabriker i Spanien (Alcalá de Henares, Madrid (diskmaskiner) och Fuenmayor, Rioja region (kylskåp). Electrolux är världens största tillverkare av hushållsmaskiner för kök, rengöring och skogs- och trädgårdsskötsel, såsom kylskåp, tvättmaskiner, spisar, dammsugare, motorsågar, gräsklippare samt trädgårdstraktorer. Försäljningen 1999 uppgick till SEK 120 miljarder, och antalet anställda var 93.000. Varje år köper kunder i mer än 150 länder över 55 miljoner produkter från Electrolux-koncernen, för både konsumentbruk och professionell användning. I Electrolux-koncernen ingår ledande varumärken som AEG, Zanussi, Frigidaire, Kelvinator och Husqvarna. Mer information För mer information, kontakta Electrolux Pressjour har 08-657 65 07. För att ändra eller säga upp denna faxtjänst, vänligen sänd hela detta dokument, med uppgift om ditt namn, företag och faxnummer, till faxnummer 08-738 74 61, med uppgift om vad som ska ändras. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/22/20000522BIT00580/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/22/20000522BIT00580/bit0002.pdf