Lönsam tillväxt genom innovation – Electrolux kapitalmarknadsuppdatering 2020

Electrolux digitala kapitalmarknadsuppdatering äger rum idag klockan 15.00 - 16.40 (CET). Värd för evenemanget är Jonas Samuelson, VD och koncernchef, tillsammans med Anna Ohlsson-Leijon, chef för affärsområde Europa, samt representanter från ledningsgruppen för affärsområde Europa. Presentationer från kapitalmarknadsuppdateringen kommer att finnas tillgängliga i dag från 13.30 på evenemangets digitala plattform.

Kapitalmarknadsuppdateringen fokuserar på hur Electrolux driver lönsam tillväxt genom innovation, där design och varumärken utgör viktiga områden. Under evenemanget presenteras hur Electrolux har stärkt sin premiumposition i Europa genom omfattande konsumentinsikter, särskilt inom inbyggda kök, och på vilket sätt det har ökat intäkterna.

"Innovation är centralt för att skapa värde", säger Jonas Samuelson, VD och koncernchef för Electrolux. ”Design spelar en viktig roll för att säkerställa att våra produkter blir förstahandsvalet genom att möta konsumenternas behov och skapa en starkare drivkraft för köp. Tillsammans med det arbete vi gjort för att vässa våra premiumvarumärken Electrolux och AEG har detta skapat tillväxt och högre vinst för dessa varumärken sedan 2016. Vår innovativa produktportfölj bidrar också till vårt stora åtagande inom hållbarhet med målet att vara klimatneutrala år 2050.”

Evenemanget är digitalt. Klicka här för att registrera dig och få tillgång till dagordningen. Vi rekommenderar att du registrerar dig i god tid före evenemanget för att undvika IT-relaterade problem och för att ladda ned presentationerna.

Presentationer från kapitalmarknadsuppdateringen kommer att finnas tillgängliga i dag från klockan 13.30 på den digitala plattformen. Evenemanget börjar klockan 15.00 och on-demand versionen kommer att finnas tillgänglig här under morgondagen.

Affärs- och marknadsutsikterna i Electrolux rapport för tredje kvartalet som publicerades den 23 oktober 2020 är oförändrade. Företaget kommer att publicera sitt resultat för fjärde kvartalet och helåret 2020, samt utsikterna för 2021, den 2 februari 2021.

För mer information vänligen kontakta Electrolux pressjour: 08-657 65 07.

Electrolux är ett ledande globalt vitvaruföretag som i mer än 100 år gjort livet bättre för miljontals människor. Vi utvecklar nya sätt att skapa smakupplevelser, ta hand om kläder och få en hälsosammare hemmiljö. Vi strävar ständigt efter att leda utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle genom våra produkter och vår verksamhet. Genom våra varumärken, som inkluderar Electrolux, AEG och Frigidaire, säljer vi ca 60 miljoner produkter till hushåll på ca 120 marknader varje år. Under 2019 hade Electrolux en omsättning på 119 miljarder kronor och cirka 49 000 anställda. För mer information besök www.electroluxgroup.com.