Ny miljöchef på Electrolux

Ny miljöchef på Electrolux Henrik Sundström har utsetts till miljöchef för Electroluxkoncernen. Henrik Sundström, 45, som idag är miljöchef för Electrolux affärsområde för hushållsprodukter, Electrolux Home Products Europe, tillträder sin nya befattning den 1 juni. Henrik Sundström har tidigare arbetat som chef inom forskning och utveckling av kyl- och frysskåp. Miljöorganisationen på Electrolux har vidareutvecklats under det senaste året. Ansvaret för det operativa miljöarbetet ligger idag inom affärssektorerna. Miljöstaben på koncernnivå fokuserar på utarbetandet av riktlinjer, kommunikation, samordning, miljöledning och framtagandet av koncerngemensamma verktyg för miljöarbete och utbildning. Staben består utöver Henrik Sundström av Fatima Boukari, ansvarig för miljökommunikation, samt Peter Fälth, ansvarig för miljöledningssystem. Electrolux är världens största tillverkare av hushållsmaskiner för kök, rengöring och skogs- och trädgårdsskötsel, såsom kylskåp, tvättmaskiner, spisar, dammsugare, motorsågar, gräsklippare samt trädgårdstraktorer. Försäljningen 1999 uppgick till SEK 120 miljarder, och antalet anställda var 93.000. Varje år köper kunder i mer än 150 länder över 55 miljoner produkter från Electroluxkoncernen, för både konsumentbruk och professionell användning. I Electrolux-koncernen ingår ledande varumärken som AEG, Zanussi, Frigidaire, Kelvinator och Husqvarna. För mer information, kontakta Henrik Sundström på telefon 08-738 67 92, alt 070530 64 50, E-post: henrik.k.sundstrom@notes.electrolux.se, eller Fatima Boukari på telefon 08-738 70 17, alt 0708-88 48 99, E-post: fatima.boukari@notes.electrolux.se Electrolux Pressjour har 08-657 65 07. För att ändra eller säga upp denna faxtjänst, vänligen sänd hela detta dokument, med uppgift om ditt namn, företag och faxnummer, till faxnummer 08-738 74 61, med uppgift om vad som ska ändras. Foto finns på http://www.sthlms-reprografen.se/electrolux/Sundstrom.html ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/09/20000509BIT00370/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/09/20000509BIT00370/bit0002.pdf