Organisatoriska förändringar och nya utnämningar i Electrolux

Organisatoriska förändringar och nya utnämningar i Electrolux (ELUX) Electrolux VD och koncernchef, Hans Stråberg, har beslutat att genomföra organisatoriska förändringar i syfte att ytterligare förbättra koncernens resultat, fokusera på prioriterade områden samt bättre utnyttja koncernens totala storlek. Förändringarna genomförs med omedelbar verkan: Bengt Andersson och Johan Bygge har utsetts till Senior Executive Vice Presidents. De kommer tillsammans med koncernchefen, Hans Stråberg, att forma en grupp som har till uppgift att driva koncernens strategi- och nyckelprocesser såsom produktutveckling, inköp, varumärken och talent management. En viktig uppgift kommer att bli att etablera och utöka globala produktråd för vitvaror och utomhusprodukter. Johan Bygge har utsetts till chef för en ny affärssektor, Vitvaror utanför Europa och Nordamerika. Andrew Bentley kvarstår som VD för Electrolux Home Products International med ansvar för all operativ verksamhet och rapporterar till Johan Bygge. Bengt Andersson kommer att vara ansvarig för koncernens samtliga utomhusprodukter och har utsetts till chef för både affärssektor Utomhusprodukter för konsumentmarknaden och för affärssektor Professionella utomhusprodukter. Johan Bygge kommer att fortsätta som chef för Utomhusprodukter för konsumentmarknaden utanför Nordamerika och Bob Cook som chef för motsvarande verksamhet i Nordamerika. Bob Cook kommer att fokusera på att expandera verksamheten inom utomhusprodukter för konsumenter i Nordamerika, och kvarstår som chef för vitvaruverksamheten i Nordamerika till dess att en ny chef utsetts. Samtliga sektor- och stabschefer kommer även i fortsättningen att rapportera direkt till koncernchefen Hans Stråberg. Koncernens organisation kommer att bestå av följande affärssektorer: Konsumentprodukter EHP Europe (Vitvaror, Europa) EHP North America (Vitvaror, Nordamerika) EHP International (Vitvaror utanför Europa och Nordamerika) Dammsugare och små hushållsapparater Utomhusprodukter för konsumentmarknaden Professionella produkter Professionella utomhusprodukter Professionella inomhusprodukter Electrolux-koncernen är världens största tillverkare av hushållsmaskiner och utrustning för kök, rengöring samt skogs- och trädgårdsskötsel. Mer än 55 miljoner produkter - som kylskåp, spisar, tvättmaskiner, dammsugare, motorsågar och gräsklippare - säljs varje år till konsumenter och professionella användare i över 150 länder under ledande varumärken som AEG, Electrolux, Zanussi, Frigidaire, Eureka och Husqvarna. Electrolux hade 2001 en omsättning på 135,8 miljarder kronor och 87.000 medarbetare. Mer information Electrolux Pressjour har 08-657 65 07. För att ändra eller säga upp denna faxtjänst, vänligen sänd hela detta dokument, med uppgift om ditt namn, företag och faxnummer, till faxnummer 08-738 74 61, med uppgift om vad som ska ändras. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/12/20020912BIT00180/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/12/20020912BIT00180/wkr0002.pdf