ELEKTA FÖRBÄTTRAR NOGGRANNHETEN VID BEHANDLING AV CANCER MED HJÄLP AV ULTRALJUD FRÅN NORTH AMERICAN SCIENTIFIC PRESSMEDDELANDE Stockholm den 18 augusti 2004 ELEKTA FÖRBÄTTRAR NOGGRANNHETEN VID BEHANDLING AV CANCER MED HJÄLP AV ULTRALJUD FRÅN NORTH AMERICAN SCIENTIFIC Elekta kommer att börja inkludera modern ultraljudsteknik i sina system för strålbehandling av cancer baserat på ett nytecknat globalt distributionsavtal mellan Elekta och North American Scientific, Inc. Införandet av BAT® SXi bildstyrd ultraljudsteknologi i Elektas mycket precisa digitala system för strålbehandling ger läkarna möjligheten att mer aggressivt strålbehandla cancer och samtidigt undvika att skada frisk vävnad. BAT är ett bildstyrt målsökningssystem som utför snabb ultraljudslokalisering av de tumörer som ska behandlas. För närvarande används tekniken mest vid behandling av prostatacancer. Genom att kombinera ultraljud med ett tredimensionellt målsökningssystem och ett touchscreen-baserat interface i behandlingsrummet kan det icke-invasiva BAT-systemet lokalisera tumören snabbt och precist vid själva strålbehandlingen. För ytterligare information, var vänlig kontakta: Peter Ejemyr, Informationsdirektör, Elekta AB (publ), Tel: 0733-611000, E-mail: peter.ejemyr@elekta.com Elekta är en världsledande leverantör av avancerade och innovativa kliniska lösningar och tjänster för precisionsbehandling av cancer samt minimalt invasiv neurokirurgi för behandling av sjukdomar i hjärnan. Elektas lösningar är både kliniskt ändamålsenliga och kostnadseffektiva samt skonsamma för patienten. För ytterligare information om Elekta, vänligen besök www.elekta.com Om North American Scientific North American Scientific är en ledande leverantör av produkter för strålbehandling av cancer. Deras innovativa radioisotop-baserade produkter omfattar brachyterapifrön, som huvudsakligen används vid behandling av prostatacancer och marknadsförs under varumärket Prospera®. Företaget är också en ledande leverantör av planerings- och behandlingsteknologi för IMRT, intensitetsmodulerad strålbehandling av cancer. Mer information finns på www.nasmedical.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/18/20040818BIT21240/wkr0001.pdf PDF-version

Under nästan fem årtionden har Elekta varit ledare inom precisionsbaserad strålbehandling. Våra nästan 4000 anställda över hela världen är engagerade för att möjliggöra att alla i världen med cancer har tillgång till - och fördel av - mer precis, individanpassad strålbehandling. Elekta har sitt huvudkontor i Stockholm och är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök elekta.com eller följ @Elekta på Twitter.