Ellevio fryser elnätspriserna i Dalarna

Ellevio har bestämt sig för att fortsätta frysa elnätspriserna för sina kunder i Dalarna. Planen är att lämna priserna oförändrade fram till 2020.

Det är idag stor skillnad i elnätspris mellan stad och landsbygd. Elnät i städerna är tätare och fler kunder är med och betalar, jämfört med områden med mycket glesbygd. Ellevio har under flera år drivit frågan för att få slå ihop sina prisområden och därmed kunna jämna ut prisskillnader. I fredags kom beslutet från Energimarknadsinspektionen.

- Det här är första steget av flera. När vi är klara med utjämningen kommer våra elnätspriser att ligga på ett genomsnitt för hela landet, säger David Bjurhall, utvecklingsansvarig på Ellevio.

De tre områden som nu slås ihop till ett är Västra Svealand-Västergötland, Dalarna-Södra Norrland samt Stockholm. Av de tre är det idag Västra Svealand-Västergötland (det vill säga Värmland, Skaraborg och Närke) som ligger klart högst i pris och där sänks nu priset i ett första steg med 5 procent. För kunderna i Gävleborg och Dalarna är planen att priserna lämnas oförändrade fram till 2020.

- Jag tycker att prisutjämning är en rimlig utveckling, så fungerar mycket annat i samhället. Du betalar exempelvis inte olika mycket för mobiltelefoni beroende på vart i landet du bor, berättar David Bjurhall.

Prisutjämningen betyder ingen förändring för Ellevios satsningar på elnätet – de fortsätter som planerat. Fram till 2019 satsar företaget cirka 600 miljoner kronor på att modernisera och vädersäkra elnätet i Dalarna. Det ger säkrare elnät med färre och kortare avbrott och förbereder elnätet för framtiden. Ellevio har ca 35 000 kunder i Dalarna. Kunderna finns i Gagnef, Leksand, Ludvika, Mora, Orsa, Rättvik, Vansbro och Älvdalen.

Jonatan Björck, presschef Ellevio, 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 930 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm och Nynäshamn i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 3 000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av den allmänna pensionsfonden Tredje AP-fonden, AP3, det kundägda företaget Folksam, den allmänna pensionsfonden Första AP-fonden, AP1 och kanadensiska OMERS Infrastructure som investerar i infrastruktur för OMERS, en av Kanadas största pensionsförvaltare. Läs mer på ellevio.se