Ellevio installerar Vallentunas första laddstolpar

I dagarna har Vallentuna fått sina första laddplatser för elbilar. Det är elnätsföretaget Ellevio som står för installationen och planen är att det inom kort ska finnas 15 stolpar på strategiska platser i kommunen.
- Det är väldigt positivt att kunna bidra till utvecklingen i Vallentuna genom att sätta upp kommunens första laddstolpar. Omställningen till en fordonsflotta som går på el är ett viktigt steg på vägen mot ett hållbart samhälle, säger Ellevios vd Johan Lindehag.

Solen stekte över Vallentuna centrum när kommunstyrelsens ordförande, Parisa Liljestrand invigde de nya orangea stolparna. Nu får kommunens invånare möjlighet att ladda sina elfordon på ett antal viktiga och välbesökta platser.

- Jag är jätteglad att vi står här idag. Det är ett steg på vägen, men vi har många kvar att gå. Både när det gäller en bra infrastruktur för elfordon men också fler steg för ett mer hållbart Vallentuna, sa Parisa Liljestrand under invigningsceremonin.

Bland annat ska de som pendlar med Roslagsbanan in till Stockholm kunna ladda sina el- eller hybridbilar på pendlarparkeringar. Totalt handlar det om 15 stolpar och totalt 40 laddpunkter.

En miljon elbilar

- Elektrifieringen av transportsektorn är bara i sin linda och idag finns det drygt 50 000 elbilar i Sverige, en del av dem i Vallentuna. År 2030 ska Sverige ha en fossilfri fordonsflotta. Man räknar med att det då ska rulla närmare en miljon elbilar på Sveriges vägar och att det kan komma att krävas så mycket som 100 000 publika laddmöjligheter.

- Som elnätsföretag fyller vi en viktig funktion i den här omställningen och vi vill också driva på utvecklingen. Vi satsar miljarder kronor i våra elnät varje år och tycker att det skulle vara rationellt och rimligt att vi samtidigt är med och bygger ut infrastrukturen för laddning, säger Johan Lindehag.

Som exempel räknar Stockholms Stad med att det till år 2030 kommer behövas minst 15 000 publika laddpunkter i Stockholm, idag finns drygt 700.

- Vi på Ellevio har bestämt oss för att engagera oss i frågan så att det här jobbet kan bli gjort på ett så bra sätt som möjligt. Sverige har alla förutsättningar att bli världsledande på elbilar. Vi har ett bra elnät och en förmånlig produktionsmix som gör att man kan ladda bilarna med fossilfri el. Nu gäller det bara att få laddinfrastrukturen på plats på ett så samhällsekonomiskt effektivt sätt som möjligt, avslutar Johan Lindehag.

Fakta: Laddstolparna i Vallentuna

Från och med den 24 maj går det att ladda elbilen vid:

• Vallentuna IP
  • Parkeringen utanför Ica i Karby/Brottby
  • Pendlarparkeringen vid Roslagsstoppet
  • Skördevägen utanför Kulturhuset.

I nästa steg sätts laddstolpar upp på:

• Nysäters gata på parkeringen vid Coop i centrum
  • Pendlarparkeringarna vid Lindholmen, Kragstalund, Kårsta, Ormsta och Gillinge.

Laddstolparna är försedda med betallösning från InCharge.

Jonatan Björck, presschef Ellevio, 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 930 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm och Nynäshamn i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 3 000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av Tredje AP-fonden, Folksam, Första AP-fonden och OMERS Infrastructure. Läs mer på ellevio.se