Ellevio moderniserar regionnätet i Dalarna

För första gången sedan 1970-talet satsar nu Ellevio på att bygga om sitt regionnät i Dalarna; elens motorvägar. I ett tiotal projekt bygger företaget om totalt 90 kilometer ledningar för att förstärka elnätet och skapa förutsättningar för Dalarna att fortsätta utvecklas.

Ellevio lanserade under hösten 2015 sitt stora investeringsprogram för elnätet i Dalarna. Totalt handlar det om satsningar på cirka 600 miljoner under en fyraårsperiod. Än så länge har det mestadels handlat om vädersäkring och modernisering av det lokala nätet – men nu har alltså turen kommit till det regionala nätet.

- Det känns fantastiskt bra att kunna göra så här omfattande förbättringar i elnätet. Vi bygger om de stora ledningarna som fungerar som pulsådror, berättar Anders Ekberg, ansvarig för regionnätet i Dalarna. I och med att vi bygger om och ökar kapaciteten får kunderna i Dalarna ett elnät som är anpassat för framtiden.

El till tusentals hushåll

Jan-Olov Pallin är projektledare på Ellevio.

- De här ledningarna ser till att tiotusentals hushåll, företag och stora industrier runt om i Dalarna har el, så allt måste fungera. Vi kan inte stänga av elen och sätta på igen när vi är klara utan befintliga ledningar och nätstationer måste fortsätter att leverera el parallellt med att vi bygger om och bygger nytt. Just nu pågår noggrann planering och upphandling för att projekten ska flyta på så smidigt som möjligt, säger Jan-Olov Pallin.

Projekten är utspridda under drygt tre år, med start under hösten. Totalt handlar det om investeringar på cirka 67 miljoner kronor. Samtidigt pågår ett antal större projekt där vi bygger om knutpunkter i det regionala nätet, så kallade ställverk. Vårt största projekt är i Mora där vi bygger om ställverket. Vi har liknande projekt som pågår i Massarbäck, Falun, Borlänge och Dala-Floda.

- Det här är satsningar som är viktiga för hela Dalarna och för omställningen till ett förnybart energisystem, avslutar Anders Ekberg.

Planerade projekt 2017-2020

• Insjön ca 1,2 km
  • Insjön-Sågmyra ca 14,2 km
  • Insjön- Gråda ca 5 km