Kraftigt snöfall skapar problem i Värmland

Under natten mot onsdag föll flera decimeter tung snö över stora delar av Värmland. Snön lägger sig på redan snötunga träd, som faller över elnätet. Som mest var drygt 8 000 hushåll utan ström och vid 8-tiden på morgonen var det fortfarande många som saknade el.

Under de senaste veckorna har det i flera omgångar snöat rejält över Värmland. När det under natten mot onsdag föll ytterligare upp emot två decimeter nederbörd skapade det en mängd fel i elnätet. Träd faller och grenar böjs under snötyngden och kommer i kontakt med elledningar, med strömavbrott som resultat.

- Den snö som fallit under natten har varit tung och tillsammans med den snö som redan ligger är läget problematiskt, säger Jimmy Mattsson, störningsledare på Ellevio.

- Vi har haft personal ute under natten och nu under morgonen har vi kallat in alla tillgängliga resurser. Men på sina håll kan det vara besvärligt att ta sig fram för att laga felen, berättar han.

- Det är därför svårt att sätta en prognos för när alla kan ha strömmen tillbaka, vi jobbar på så snabbt vi bara kan, säger Jimmy Mattsson.

Värst är läget i de norra delarna av länet; Hagfors, Torsby och Sunne. Men felen är utspridda över länet och totalt handlar det om ett 30-tal separata avbrott.

- Jag vill också uppmana allmänheten att inte gå nära ledningar som eventuellt har hamnat på marken eller som hänger väldigt lågt. Ta det försiktigt och kontakta omgående vår felanmälan, avslutar Jimmy Mattsson.

Information om avbrott

Aktuellt avbrottsläge finns på ellevio.se/stromavbrott. Där finns också information om vår kostnadsfria sms-tjänst för avbrottsinformation. Felanmälan nås dygnet runt på 020-44 11 00.

Jonatan Björck, presschef Ellevio, 072-56 15 416

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 930 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm och Nynäshamn i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 3 000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av den allmänna pensionsfonden Tredje AP-fonden, AP3, det kundägda företaget Folksam, den allmänna pensionsfonden Första AP-fonden, AP1 och kanadensiska OMERS Infrastructure som investerar i infrastruktur för OMERS, en av Kanadas största pensionsförvaltare. Läs mer på ellevio.se