Ny stormvarning: Ellevio ökar beredskapen i Skaraborg och Bohuslän

Återigen har SMHI utfärdat en varning för hårda vindar i sydvästra Sverige under veckoslutet. Den här gången gäller
varningen i första hand Skaraborg och Bohuslän.

Elnätsföretaget Ellevio fördubblar återigen beredskapen med drifttekniker, kundtjänst och driftcentral för att snabbt kunna hantera störningar och eventuella strömavbrott i samband med stormen.

Flera områden i Västsverige har de gånga helgerna upplevt hårda vindar upp till stormstyrka. Från Halland upp till Bohuslän, över Vänern via Skaraborg upp till Värmland och Dalarna, har hårda vindar orsakat strömavbrott och andra störningar.

Enligt SMHIs prognos för den kommande helgen är vattenflöden höga eller mycket höga i delar av Västra Götaland, och vindbyar klass 1 drar in över Skaraborgsbygden under lördagen och Bohuslän under söndagen. Väderutvecklingen kan innebära risk för störningar av en del samhällsfunktioner.

- Enligt prognosen kommer inte helgens hårda vindar påverka lika stora områden som föregående helger, men vi fördubblar  beredskapen i de aktuella områdena för att så snart som möjligt kunna avhjälpa eventuella fel. Vi följer kontinuerligt utvecklingen av prognoserna från SMHI och gör nya avvägningar under lördagen, säger Anders Ekberg, chef för nätdrift på Ellevio.

Beredskapshöjningen innebär att antalet drifttekniker i beredskap i området fördubblas, liksom i företagets kundservice och driftcentral. I linje med Ellevios säkerhetspolicy kan dock inga montörer och entreprenörer utföra eventuella skadereparationer under pågående storm.

Aktuell information om avbrott
avbrottskarta.ellevio.se

Ellevio Pressjour
communications@ellevio.se

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag.

Vi ser till att elen kommer fram till mer än 960 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm och Nynäshamn i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna.