Varning för kraftig blåst: Ellevio fördubblar beredskapen

​SMHI har utfärdat en klass 1-varning för kraftiga vindar och åska i samband med att ett lågtryck drar in över Bohuslän, Skaraborg och södra Värmland under torsdagen. Elnätsföretaget Ellevio fördubblar sin beredskap för att snabbt kunna hantera störningar och eventuella strömavbrott i samband med ovädret.

Vid lunchtid imorgon förväntas ett oväder dra in ifrån Skagerrak och Kattegatt. SMHI har gått ut med en klass 1-varning för kuling till havs och mycket hårda vindbyar in över land, vilket innebär vindstyrkor upp till 25 m/s.

- Vi har beslutat att fördubbla beredskapen både hos drifttekniker i fält och i vår driftcentral, berättar Anders Ekberg, driftchef på Ellevio.

- Det är alltid svårt att veta exakt hur den här typen av oväder slår mot elnätet, men vi väljer att ta höjd för att klara av en hel del strömavbrott. Det som normalt sett händer när det blåser rejält är framför allt att träd blåser omkull och skadar våra elledningar, säger Anders Ekberg.

Varningen gäller framför allt för Bohuslän, Skaraborg och Värmland – men även andra områden kan påverkas.

I linje med Ellevios säkerhetspolicy kan inga montörer och entreprenörer utföra skadereparationer om vi bedömer att vädret utgör ett hinder för att kunna arbeta säkert.

Senaste information kring strömavbrott hittar man alltid på https://avbrottskarta.ellevio.se/

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 960 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm och Nynäshamn i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 500 anställda och sysselsätter totalt cirka 3 000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av den allmänna pensionsfonden Tredje AP-fonden, AP3, det kundägda företaget Folksam, den allmänna pensionsfonden Första AP-fonden, AP1 och kanadensiska OMERS Infrastructure som investerar i infrastruktur för OMERS, en av Kanadas största pensionsförvaltare. Läs mer på ellevio.se