Från ras till res på tre månader

Nu reser sig nya väggar och ett nytt tak på Lottas Sparköp, ELON-butiken i Vänersborg som drabbades av ett av vinterns många takras. Försäljnings-yta på 500 kvm som drabbades är nu återställd och ägaren och butiks-chefen Patrik Rapp har ett par handfasta råd till alla butiksägare: ”Se över alla platta tak och fixa avrinningen. Improvisera under ombyggnaden.” Nu är det dags för nyöppning på lördag den 24 april

Går inte att teckna försäkring Det har tagit ca tre månader att riva de gamla väggarna och taket och bygga upp en ny stålkonstruktion, nu med bättre avrinning. Den främsta skillnaden är att takhöjden sänkts rejält vilket ger ett lite mera ombonat intryck och att varuvisningsdelen gjorts om.
”Visst gjorde vi en förlust på raset”, fortsätter Patrik Rapp. ”Det knepigt för oss och många andra butiksägare eftersom det inte finns några försäkringar att teckna för den här typen av skador. Dessutom har de lokala byggnormerna ändrats tre gånger sedan 1980 när vi byggde till butiken.” Butiken i Vänersborg har haft öppet under hela ombyggnaden och kan nu komma tillbaka till verkligheten, som Patrik Rapp uttrycker det.

Lottas Sparköp är nästan en historisk butik i Vänersborg. Affären grundades 1956 för att sälja livsmedel. Ungefär tio år senare gick man över till försäljning av vitvaror och 1973 flyttade man till nuvarande läge. Lottas Sparköp ingår tillsammans med systerbutiken i Trollhättan i ELON-kedjan, Sveriges största vitvarukedja med ca 130 butiker och en sammanlagd omsättning på drygt 2 mrd kronor.

Vid frågor, kontakta Patrik Rapp, butikschef, tel.: 070-4961350 eller Jimmy Sander, marknadschef, ELON Svenska AB, tel.: 0730-701065