EMC presenterar delårsbokslut för första kvartalet

EMC presenterar delårsbokslut för första kvartalet 37-procentig tillväxt och ökad vinst Datastoragetillverkaren EMC presenterade i dag resultatet för första kvartalet år 2001. Intäkterna från datalagringssystem ökade med 37 procent första kvartalet jämfört med samma period förra året och landade på 2,26 miljarder USD (22,7 miljarder SEK). Den högsta tillväxten noterades inom networked information storage som växte med hela 158 procent. Detta segment svarade för knappt 40 procent av intäkterna från datalagring. Totalresultatet för EMC uppgick till 2,34 miljarder USD (23,5 miljarder SEK) och vinsten per aktie till 0,18 USD (0,15 USD föregående år). Software, information storage software revenue, ökade på en årlig basis med 73 procent och nådde cirka 4,2 miljarder SEK. - Datalagringssystem fortsätter att vara det segment av IT-marknaden som växter snabbast. Nedgången i IT-investeringarna verkar dessutom nu ha hejdats och vi ser hur företagen nu åter intresserar sig för nyinvesteringar. Detta borgar för fortsatt hög tillväxt och lönsamhet för EMC, säger Per Hedlund, vd EMC Sverige EMC fortsätter att vara marknadsledande inom datalagring. Gartner Dataquest skrev i veckan att EMCs marknadsandel ökade med sex procentenheter under år 2000 till 25,5 procent. International Data Corp (IDC) rapporterade samtidigt att EMC är det företag som växer snabbast i branschen - detta gäller för alla viktiga segment av datalagringsmarknaden. EMC omsatte under första kvartalet 2,056 miljarder USD, jämfört med 1,625 miljarder USD motsvarande period år 2000 och vinsten uppgick till 398 miljoner USD (331). Fakta EMC EMC Corporation är världsledande inom datalagringsystem, mjukvara, nätverk och tjänster, och tillhandahåller infrastrukturen för det uppkopplade samhället. Mer information om EMCs produkter och tjänster finns på www.emc.com För ytterligare information vänligen kontakta: Jaana Rantapelkonen, Marketing Manager EMC Sverige Tel: 08-555 120 46 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/23/20010423BIT01200/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/23/20010423BIT01200/bit0001.pdf