Gartner Dataquest: EMC stärker sin ledande position

Gartner Dataquest: EMC stärker sin ledande position Med en marknadsandel på 34,6 procent säljer EMC tre gånger mer storagelösningar än den närmaste konkurrenten. EMC är dessutom större än de fyra närmaste konkurrenterna tillsammans. EMC var redan tidigare den största leverantören, men försprånget växte under förra året, detta visar en ny rapport från den oberoende analysfirman Gartner Dataquest. - Storage har blivit en nödvändig komponent i varje framgångsrik IT- strategi. Företagen måste hantera och skapa värde ur de växande informationsmängderna. Den snabbast tillväxten och den största efterfrågan ligger på storagesystem för nätverksbruk. Gartner beräknar att 80 procent av all storage kommer att finnas i nätverk år 2005, säger Roger Cox, analytiker vid Gartner Dataquest. Gartner Dataquest rapporterar att EMC är den ledande leverantören av storage till alla större operativsystem som Sun Solaris (EMC 43,1 %, Sun 30,9%), Windows NT (EMC 31,9%, Compaq 24,9%), HP-UX (EMC 45%, HP 38,6%) och OS/390 (EMC 48,5%, IBM 29%). EMC är även marknadsledande när det gäller storage för den växande Linux-marknaden. - Effekten av EMC:s lösningar är reducerad time to market, drastiska kostnadsreduceringar, och ökad kvalitet bl.a. i form av ständig tillgänglighet. Dessa affärsparametrar ser företag som kritiska för sin konkurrenskraft vilket borgar för fortsatt hög tillväxt och lönsamhet för EMC, säger Patrik Johansson, country manager EMC Information Systems Sweden AB. För mer information, vänligen kontakta: Patrik Johansson, country manager EMC Information Systems Sweden AB, Telefon: 08-555 120 00 Jaana Rantapelkonen, marketing manager EMC Information Systems Sweden AB, Telefon: 08-555 120 46, Mobil: 070-395 34 80 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/07/23/20010723BIT00100/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/07/23/20010723BIT00100/bit0001.pdf