Miljoner att spara med information management

Ny rapport: Miljoner att spara med information management Företag kan spara stora pengar på att använda information management- lösningar, det visar en färsk rapport från analysföretaget IDC. IDC har undersökt hur företag kan använda storage för att minska sina kostnader och kommit fram till att EMC:s lösning med konsoliderade lösningar kring lagring, tillgänglighet och skydd av information i de flesta fall är överlägsna traditionella lösningar. Besparingsmöjligheterna ligger framför allt på personalsidan. Med en centraliserad storagelösning behövs exempelvis betydligt färre personer för att hantera samma mängd information. 1997 kunde en person hantera cirka 200 GB i en traditionell miljö men hela 750 GB i en centraliserad miljö. En närmast fyrfaldig skillnad i effektivitet. IDC beräknar att effektivitetsskillnaden idag är uppe i nio gånger. Ett företag som 1997 hade 0,5 TB data skulle ha 24 TB idag (om informationsmängden dubblades varje år). Med en traditionell lösning skulle detta krävt 18 anställda för att hantera, med EMC:s storagelösning bara två. IDC har även kommit fram till att EMC:s lösning leder till ett effektivare användning av lagringskapaciteten. I en traditionell servermiljö utnyttjas i genomsnitt mellan 40 och 50 procent av kapaciteten medan EMC:s lösning medger ett snitt på mellan 85 och 90 procents kapacitetsutnyttjande. En annan källa till besparingar är på serversidan. Med EMC:s system behövs i allmänhet betydligt färre servrar. IDC exemplifierar med att en stor tillverkare av microchip med 34 000 anställda kunde minska sitt serverbehov från 66 till 15 servar. Detta sparar inte bara in kostnaden för servrarna utan även för personal, utrymme och drift. IDC-rapporten visar även på att företag som använder en centraliserad storagelösning har större möjligheter att snabbt återskapa data vid en krasch än de som använder en traditionell servermiljö där informationen finns utspridd i systemet. För mer information, vänligen kontakta: Patrik Johansson, country manager EMC Information Systems Sweden AB, Telefon: 08-555 120 00 Jaana Rantapelkonen, marketing manager EMC Information Systems Sweden AB, Telefon: 08-555 120 46, Mobil: 070-395 34 80 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/18/20010618BIT00770/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/18/20010618BIT00770/bit0001.pdf