Aktieägare har inkommit med förslag på ny styrelse i Empir Group

20 maj 2021

Styrelsen för Empir Group AB ("Empir Group") har idag mottagit förslag på ny styrelse för Empir Group från aktieägare representerande mer än tio procent av aktierna och rösterna i Empir Group. Dessa aktieägare föreslår att styrelsen ska bestå av Bengt Lindström (omval), Lena Sundsvik (nyval), Lars Save (nyval) och Tommy Bergqvist (nyval) samt att Lars Save väljs till ny styrelseordförande. Lars Save har meddelat att han, för det fall han väljs som styrelseordförande, med omedelbar verkan kommer att avgå som VD för Empir Group. Styrelsen kommer, i enlighet med aktiebolagslagen, att kalla till en extra bolagsstämma för att behandla aktieägarnas förslag till ny styrelse.

Aktieägarna Omnivore AB, Bengt Lindström, Integri AB och Stuvsta Konsult och Förvaltning AB, tillsammans representerande cirka 15,3 procent av aktierna och cirka 13,5 procent av rösterna i Bolaget föreslår följande:

• att styrelsen, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, ska bestå av fyra ordinarie styrelseledamöter utan styrelsesuppleanter.
  • att styrelsen ska erhålla ett sammanlagt styrelsearvode om 660 000 kronor, varav styrelseordföranden ska erhålla 300 000 kronor och övriga styrelseledamöter ska erhålla 120 000 kronor vardera. Arvodet ska utgå proportionerligt i förhållande till hur stor del av mandatperioden som respektive styrelseledamot innehaft uppdraget.
  • omval av Bengt Lindström som styrelseledamot samt nyval av Lena Sundsvik, Lars Save och Tommy Bergqvist som styrelseledamöter, samtliga för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Aktieägarna föreslår vidare nyval av Lars Save som styrelseordförande för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Empir Group kommunicerade den 1 december 2020 att Lars Save meddelat styrelsen i Empir Group att han önskar att avgå som VD senast den 30 september 2021 samt att arbete har initierats för att rekrytera en ny VD.

För mer information vänligen kontakta:

Lars Save, VD

070 590 18 22

Denna information är sådan information som Empir Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 20 maj 2021 kl. 13.45 CEST.

Empir Group AB är en koncern bestående av ett femtontal självständiga bolag som alla bedriver verksamhet inom IT. Med lokal närvaro från Malmö i söder till Luleå i norr levererar Empir tjänster inom allt från systemutveckling till IT-drift av servermiljöer och arbetsplatser till paketerade applikationserbjudanden för en rad olika branscher och tillämpningar. Empir Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap.