Enea OSE Systems satsar på Finland

Enea OSE Systems satsar på Finland Enea OSE Systems öppnar i dagarna ett nytt kontor i Finland tillsammans med systerföretaget Enea Realtime. Etableringen innebär att de finska kunderna får ökat lokalt stöd i form av bland annat teknisk support och utbildning samt tillgång till professionella tjänster inom utveckling av realtidssystem Enea OSE Systems och Enea Realtime samarbetar redan idag med flera stora aktörer inom den finska telekomindustrin, bland andra Nokia. Den lokala närvaron ökar möjligheterna att vidareutveckla relationerna med befintliga kunder samtidigt som man bättre kan bearbeta den lokala marknaden för att hitta nya samarbeten. Finland är ett av de länder i världen som leder utvecklingen av telekomindustrin. Eftersom OSE är ett realtidsoperativsystem som är specifikt designat för telekom känns det självklart att finnas på plats i Finland, säger Lars Österberg VD på Enea OSE Systems. - Vi bedriver redan idag utvecklingsuppdrag för finska kunder från vår svenska verksamhet. En lokal etablering kommer att förbättra våra möjligheter att arbeta nära kunden och därmed ytterligare öka servicegraden för denne, säger Juha Juslin, VD för Enea Realtime. Chef för Enea OSE Systems finska verksamhet blir Pertti Huhtanen som närmast kommer från IT-företaget TAC. Ansvarig för Enea Realtimes verksamhet i Finland är ännu ej utsedd. Om Enea OSE Systems Enea OSE Systems är tekniskt ledande inom realtidsoperativsystem och utvecklingsverktyg för distribuerade och feltoleranta inbyggda realtidssystem. Enea OSE Systems är ett dotterbolag till Enea Data, ett svenskt företag grundat 1968 som är noterat på Stockholmsbörsen, och har ca 140 anställda. Enea OSE Systems kärnverksamhet är att utveckla tidskritiska, pålitliga realtidsoperativsystem och tidsbesparande, effektiva utvecklingsverktyg. Enea OSE Systems kunder finns inom områdena telekommunikation, datakommunikation, processkontroll, bilindustri, försvar, biomedicinsk teknik och konsumentelektronik. Enea OSE Systems har idag kontor i Sverige, Finland, Frankrike, Tyskland, Storbritannien samt på flera orter i USA. Mer information om OSE och Enea OSE Systems finns på: http://www.enea.com Om Enea Realtime Enea Realtime AB tillhandahåller tjänster och utbildning inom utveckling av realtidssystem. Bolaget, som har ca 330 anställda, har idag kontor i Göteborg, Linköping, Malmö, Stockholm och Köpenhamn. Mer information om Enea Realtime finns på: http://www.enea.se För ytterligare information kontakta: Lars Österberg, VD, Enea OSE Systems +46 (0)8 50 714 000 Pertti Huhtanen, Country Manager Finland, Enea OSE Systems +358 (0)400 871 586 Juha Juslin, VD, Enea Realtime AB +46 (0)8 50 714 000 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/20/20000620BIT00140/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/20/20000620BIT00140/bit0002.pdf