Sveriges första e-post fyller 20 år

Sveriges första e-post fyller 20 år I dag är det jämt 20 år sedan Sveriges internationella e-posthantering startade på Enea. Det första e-brevet till enea!ber anlände kl 14.02 den 7 april 1983 (se nedan). Enea tjänstgjorde som "backbone" (central e-postförmedlare) för hela Sverige under större delen av 80-talet. Systemet bestod av en VAX-dator med operativsystemet UNIX 4.2 och stod i förbindelse med noden "mcvax" i Amsterdam. Den 7 april 1983 registrerade Enea Sveriges första nod i det Europeiska e-postnätet EUnet. Det första e-brevet som kom till Sverige landade i Eneas VAX 11/780 med UNIX 4.2. VAX-datorn från Digital Equipment fyllde ett normalt kontorsrum och kommunicerade med noden "mcvax" i Amsterdam som vid den tiden var centralnod för Europa. Det första e-brevet till Björn Eriksen på Enea: - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Return-Path: Date: Thu, 7 Apr 83 14:02:08 MET DST From: mcvax!jim (Jim McKie) To: enea!ber Subject: Hello You are now hooked to the mcvax. This is just a test. Reply, we will be calling you again soon! Ignore any references to a machine called "yoorp", it is just a test. Mail should go to "mxvax!...". Regards, Jim McKie. (mcvax!jim). - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Domänen "enea" gällde som huvudadress för alla e-postadresser inom Sverige under en följd av år då Enea var "backbone" och svarade för all e-posthantering i vårt land. Som framgår ovan skrevs mailadresserna något annorlunda (enea!kee) innan de nuvarande skrivsättet började användas med e-postnamn, snabel-a "@" och domän (kee@enea). Inledningsvis var ".enea" Sveriges landsdomän, dvs ".enea" betydde då samma sak som dagens ".se". Landsdomänen ändras 1986 till den idag så välkända ".se" (kee@enea.se). 1988 flyttades Sveriges backbone från Enea till KTH. Efter flyttningen till KTH följde Björn Eriksen (enea!ber) med dit där han under en följd av år fortsatte att administrera namnen för Sveriges internetdomäner. För mer information kontakta Karl-Erik Ericsson, Informationchef, tel 08-507 141 01, e-post: kee@enea.se Med Eneas 35-åriga erfarenhet av systemutveckling och kunnande inom realtidsteknik, hjälper vi våra kunder i Sverige och i övriga världen att bygga avancerade system där kvalitet, hög tillgänglighet och användbarhet är avgörande ledord. Vårt kunnande delar vi med oss genom våra produkter, tjänster och utbildningar. Med stöd i vår egenutvecklade realtidsteknologi har vi hjälpt många kunder att förverkliga sina idéer på ett säkert och kostnadseffektivt sätt. Eneas världsledande realtidsoperativsystem OSE är i dag kärnan i många data- och telekomleverantörers produkter. Inom Norden erbjuder Enea dessutom tjänster, utbildning och systemlösningar för verksamhetsstöd till företag, organisationer och myndigheter med höga krav på användbarhet och tillförlitlighet. Koncernen omfattar 600 anställda och finns i Sverige, USA, Tyskland, Frankrike, England och Japan. Huvudkontoret ligger i Täby, Sverige. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/07/20030407BIT00090/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/07/20030407BIT00090/wkr0002.pdf