Därför firar vi Elens dag

Vårt moderna samhälle är helt beroende av el. Samhällets hjul snurrar med hjälp av el och det gör vardagen både bekväm och säker - oftast helt utan att det märks. Väl värt att fira! Sedan 2014 firas Elens dag den 23 januari. I år infaller den alltså på tisdag kommande vecka.

Tänk dig en dag då du inte kan tända lampor hemma, inte kan sätta på spisen, inte se på TV, och inte surfa på datorn. Väl ute på stan kan du inte åka rulltrappa eller hiss, inte åka tåg, spårvagn eller tunnelbana. Du kan inte gå och handla för butikernas kassasystem ligger nere. När kyl- och frysdiskarna inte fungerar förstörs maten. Dessutom lyser inga gatlyktor eller andra lampor i staden. Då blir januarikvällen väldigt mörk. Och när batteriet i mobilen tar slut kan du inte ringa, messa eller göra allt det där andra du brukar göra med din telefon.

Om man stannar upp ett tag och funderar på hur en dag utan el skulle se ut så förstår man vidden av vårt beroende av alla dessa strömmande elektroner.

Men som tur är har vi el så gott som jämt. Leveranssäkerheten i Sverige är 99,99 procent. Och det är inte vilken el som helst. 98 procent av elen som produceras i Sverige är fossilfri.

Så nog finns det skäl att fira Elens dag alltid. Många skäl.

Många aktiviteter runtom i landet
Vi firar Elens dag tillsammans med många av våra medlemsföretag, som genomför aktiviteter både för sina kunder och internt för sina medarbetare. Några av de lokala energiföretag som uppmärksammar Elens dag i år är:

Mälarenergi, Västerås
Uddevalla Energi
Borlänge Energi
Nossebro Energi
Norrtälje Energi
Umeå Energi
Borås Elnät
Ystad Energi
Arvika Energi
Karlshamns Energi
C4, Kristianstad

Fakta om svensk el

Svensk elmix en av de bästa.

Här kan du se Sveriges elproduktion jämfört med de länder vi har elutbyte med.

Vad får du för pengarna?

Energiföretagen Sverige har samlat några exempel på vad man kan få i form av el, jämfört med andra vanliga utgifter, till exempel en latte på stan.

För mer information:

Lisa Hjelm, kommunikatör medlemsdialog