Eniro och Google tecknar samarbetsavtal

Eniro stärker nu ytterligare sin position som det ledande företaget inom vägledande media online i norra Europa. Eniro har tecknat samarbetsavtal med Google, den ledande leverantören av webbsöktjänster, gällande Europamarknaden. Avtalet omfattar i huvudsak: * Eniros generella söktjänster kommer att baseras på Googles sökteknologi, webbindexering samt bildsök * Utvärdering av framtida affärsmöjligheter, inklusive sök- och annonstjänster   Eniro har det senaste året tagit flera viktiga steg för att etablera en stark position på Internetmarknaden. Fortlöpande marknadsexpansion, fortgående etablering av online-tjänster samt utvecklings- och förädlingsarbete av företagets söktjänster och produkter, är några exempel på detta. Genom förvärvet av Scandinavia Online (SOL) fick Eniro tillgång till en utbyggd IT-infrastruktur och spetskompetens inom IT-applikationer och sökfunktionalitet. Idag är Eniro norra Europas största aktör inom vägledande media online, med över 600 miljoner sökningar årligen, och ett av de större företagen i Europa på sökrelaterade tjänster online. "Eniros kvalitet höjs nu ytterligare, för alla användare innebär det att det blir ännu lättare att hitta det man söker. Tillsammans med vårt omfattande lokala innehåll medför samarbetet med Google att Eniros internetsöktjänst blir det mest kompletta alternativet för alla som söker på webben", säger Lars Guldstrand, vd Eniro AB. "I detta viktiga partnerskap med Eniro, det ledande företaget inom vägledande media online i norra Europa, kommer Google att förse Eniros användare med snabba, omfattande och relevanta sökresultat och därigenom göra det lättare för alla Eniros användare att hitta det de söker på webben", säger Omid Kordestani, Senior Vice President of Worldwide Sales and Field Operations, Google. "Detta är början på ett partnerskap som syftar till att ge Eniros användare i Sverige, Danmark, Norge och Finland den bästa sökupplevelsen", säger Omid Kordestani. Under april kommer Eniros befintliga webbindex att successivt bytas till Google. I Norden berörs Sverige (evreka.com), Danmark (eniro.dk) och Norge (kvasir.no) samt Finland (soumi24.fi).   För ytterligare information: Lars Guldstrand, vd och koncernchef Eniro AB, Tfn +46 8 634 70 01, mobil +46 70 528 81 81 Boel Sundvall, Investor Relations, Tfn +46 8 634 70 06, mobil +46 70 560 60 18  www.eniro.com