Eniros halvårsrapport 2018

Eniro publicerar halvårsrapport 2018. Rapporten finns att ladda ned på bolagets hemsida www.enirogroup.com.

ANDRA KVARTALET: APRIL – JUNI 2018

• Totala rörelseintäkter uppgick till 363 MSEK (445), en minskning med 18 procent. Exklusive Print, som avvecklades under 2017, minskade de totala rörelseintäkterna med 13 procent.
  • EBITDA uppgick till 61 MSEK (61). EBITDA-marginalen uppgick till 16,8 procent (13,7).
  • Periodens resultat uppgick till -13 MSEK (-25).
  • Periodens resultat per stamaktie uppgick till -0,21 SEK (-3,89) före och efter utspädning.
  • Vid utgången av kvartalet omfattades mer än 75 procent av kunderna i Sverige, Norge och Danmark av den nya affärsmodellen med ett bredare erbjudande baserat på abonnemangsavtal.
  • Eniro Finland förvärvade finska Elisas outsourcingverksamhet inom kundservice- och svarsserviceverksamhet. Förvärvet stärker Eniros position som den ledande utvecklaren och leverantören av kundservicelösningar i Finland.

HALVÅRET: JANUARI – JUNI 2018

• Totala rörelseintäkter uppgick till 717 MSEK (877), en minskning med 18 procent. Exklusive Print, som avvecklades under 2017, minskade de totala rörelseintäkterna med 14 procent.
  • EBITDA minskade med 9 procent till 109 MSEK (120). EBITDA-marginalen uppgick till 15,2 procent (13,7).
  • Periodens resultat uppgick till -10 MSEK (-76).
  • Periodens resultat per stamaktie uppgick till -0,18 SEK (-13,45) före och efter utspädning.
  • Rörelsekostnaderna under första halvåret var 145 MSEK lägre än motsvarande period föregående år, till stor del som en följd av det genomförda åtgärdsprogrammet.

Apr-jun Apr-jun Jan-jun Jan-jun Jul-jun Jan-dec
MSEK 2018 2017* 2018 2017* 2017/18 2017*
Rörelseintäkter 363 445 717 877 1 489 1 649
EBITDA 61 61 109 120 215 226
Justerad EBITDA 60 88 109 154 251 296
Rörelseresultat 22 6 31 -35 52 -14
Periodens resultat -13 -25 -10 -76 190 124
Kassaflöde från den löpande verksamheten 20 -6 9 4 10 5
Räntebärande nettolåneskuld exklusive konvertibellån och pensionsförpliktelser -630 -1 248 -630 -1 248 -630 -575

* Retroaktiv omräkning av finansiella rapporter i enlighet med IFRS 15 Intäkter från avtal med kunder

Eniros halvårsrapport kommer att finnas tillgänglig på engelska inom kort.

For more information, please contact:

Örjan Frid, President and CEO, Eniro, tel. +46-70 561 1615

Denna information är sådan information som Eniro AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 augusti 2018, kl 08.30 CET.

Eniro är ett ledande sökföretag för personer och företag i Norden. Med kvalitetssäkrat innehåll och bästa användarupplevelse inspirerar Eniro till lokala upptäckter och bidrar till levande närområden. Eniros innehåll är tillgängligt genom internet- och mobiltjänster, tryckta kataloger samt nummerupplysnings- och sms-tjänster. Varje vecka har Eniro Groups digitala tjänster cirka 8 miljoner unika besökare. Eniro Group har omkring 1 700 anställda och verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Polen. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm [ENRO] och har sitt huvudkontor i Stockholm. Mer om Eniro på enirogroup.com.