Kommentar angående mobiltelefonnummer på eniro.se

Under tisdagen har det i media gått att läsa om mobiltelefonnummer med tillhörande abonnemangsuppgifter som finns sökbara på Internet, däribland genom tjänsten eniro.se. Med anledning av detta vill Eniro göra en kommentar. Sedan början av juli finns 5,1 miljoner mobiltelefonnummer sökbara på webbtjänsten eniro.se. Dessa uppgifter finns även sökbara hos konkurrerande aktörer som liksom Eniro köper in uppgifterna från respektive mobiloperatör. I informationen från Vodafone inkluderas i vissa fall mobilanvändarens hemadress, även då abonnemanget står på ett företag. Uppgifterna från Vodafone är sedan tidigare, med kundernas tillåtelse, tillgängliga via olika nummerupplysningstjänster över telefon. Den som vill tas bort från registret på eniro.se kan kontakta Eniros kundtjänst 020-615 615. För att säkra att abonnemangsuppgifterna inte finns sökbara på någon söktjänst bör kontakt tas med mobiloperatören.   För mer information vänligen kontakta Eniro Kommunikation & IR 08-553 312 54 070-266 36 82