Migros i Schweiz väljer Enlight för certifiering

Migros i Schweiz väljer Enlight för certifiering Viktig order på privata utbildningsmarknaden Enlight har tecknat avtal med ett av Schweiz största datautbildningsbolag, Informatikschule der Klubschule Migros. Klubschule Migros är utbildningsdelen av Schweiz största detaljhandelskoncern Migros, och samarbetet gäller Enlights tjänster för test och certifiering inom datakunskap. Tjänsterna kommer att användas av Migros utbildningscenter på 40 orter i Schweiz. Avtalet, som väntas ge Enlight cirka 2 MSEK i intäkter per år, följer 3 månader efter det att Enlight tecknat ett nationellt avtal med operatören för Datakörkortet i Schweiz. Enlight har tecknat ett ramavtal med Klubschule Migros, utbildningsdelen av Schweiz största detaljhandelskoncern Migros. Migros-koncernen omsatte år 2001 över 120 miljarder SEK. Klubschule Migros är Schweiz enskilt största utbildare inom ECDL, det Europeiska Datakörkortet, och har blivit känt i Schweiz bl a för sin "Kulturprocent", där en viss andel av intäkterna varje år går till kultursponsring. Enlight tecknade i februari 2002 avtal med den schweiziska ECDL- operatören om lösningar för test och certifiering online, vilket tidigare resulterat i avtal på den schweiziska skolmarknaden. Avtalet med Migros är principiellt viktigt eftersom det är Enlights första betydande avtal på den privata schweiziska utbildningsmarknaden. Avtalet väntas ge Enlight intäkter om cirka 2 MSEK per år. "ECDL växer starkt i Schweiz, vilket ökar kraven på kapacitet och effektivitet hos utbildningsleverantörerna." säger Enlights VD Urban Doverholt. "Genom att använda Enlight´s onlinelösningar kan Migros och andra företag såväl öka kapaciteten som minska administrationen för sina utbildningssatsningar jämfört med manuell hantering." För mer information kontakta: Urban Doverholt, VD Enlight AB, +46 8-597 960 00 Enlight är Europas ledande företag inom test och certifiering online. Över 5 miljoner tester har tagits i över 3000 testcenter med hjälp av Enlights lösningar, och Enlight har kontor i Sverige, Nederländerna, Belgien, Storbritannien och Tyskland. Enlight grundades 1993, och är noterat på Stockholms Fondbörs. Enlights uppgift är att förenkla och förkuliga din personliga och professionella utveckling genom att erbjuda lösningar online för kvalitetssäkring av kunskap. Idag drivs rikstäckande certifieringar i Tyskland, Storbritannien, Irland, Nederländerna, Belgien, Sverige, Norge, Danmark, Australien, Nya Zeeland, Schweiz, Liechtenstein och Österrike med Enlights lösningar. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/14/20020614BIT00100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/14/20020614BIT00100/wkr0002.pdf