Menyn föll juryn i smaken – restaurangvisionär utsedd till Västsveriges främsta entreprenör

Magnus Larsson, Pincho Nation AB, utnämndes under måndagskvällen till västra Sveriges främsta entreprenör i EY:s entreprenörsutmärkelse EY Entrepreneur Of The Year. Under kvällen utnämndes dessutom Elisabeth Liljensten, Devicia AB, till ”Årets kvinnliga stjärnskott”, Mikael Cwyl från Inteleon AB blev ”Årets manliga stjärnskott” och Juha Ojala från Muovitech AB tog emot SEB:s pris ”Bästa internationella tillväxt”.

Magnus Larsson lanserade sin första Pinchos-restaurang i Göteborg 2012 och på fem år har antalet restauranger utökats till 41 stycken, runt om i Sverige. En stor anledning till succén stavas digitalisering. Pinchos är nämligen världens första restaurangkoncept där allt från bordsbokning till betalning sker via en egenutvecklad app. ”Kan vi få notan, tack” är alltså någonting som du aldrig kommer få höra på Magnus restaurang. Under hösten 2017 påbörjades en utlandsexpansion och nyligen öppnade den första restaurangen i Oslo. Under 2018 kommer Pinchos till Finland och Danmark men resan lär inte sluta där, Magnus ultimata mål är att ta sitt nydanande restaurangkoncept till USA.

– Med en innovationskraft utöver det vanliga har Magnus varit högst delaktig i den digitala revolutionen inom den svenska restaurangnäringen. Magnus har en enastående tajming och en oerhörd arbetsvilja, vilket gör honom till en riktig inspirationskälla och en mycket värdig vinnare av huvudpriset i årets regionfinal, säger Sharam Rahi, juryordförande.

Magnus fick ta emot utmärkelsen som Västsveriges främsta entreprenör inför hundratals företagsprofiler när regionfinalen i EY Entrepreneur Of The Year ägde rum på Elite Park Avenue Hotel i Göteborg under måndagskvällen. Den oberoende jury som korade vinnaren bestod av juryordförande Sharam Rahi, (vvd och förvaltningschef på Fastighets AB Balder), Sara Wallin (vd ALMI Företagspartner Väst), Eva Moen Adolfsson (vd på Resia Travel Group), Hans Davidson (Eton AB), Eva Olsson (grundare och ägare av Muffins to the people).

Juryns motivering löd:

Fler pristagare under kvällen
Under galakvällen i Göteborg delades även tre kategoripriser ut. Elisabeth Liljensten från Devicia AB blev utsedd till ”Årets kvinnliga stjärnskott” och Mikael Cwyl från Inteleon AB blev ”Årets manliga stjärnskott”. Huvudsponsorn SEB:s pris ”Bästa internationella tillväxt” gick till Juha Ojala från Muovitech AB.

Vinnarna från den västra regionen kommer nu att möta vinnarna i de övriga fem regionfinalerna när Sverigefinalen i Stockholms stadshus går av stapeln den 25 januari. Den nationella huvudprisvinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i juni, där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

–Precis som alltid levererar Västsverige slagkraftiga finalister, och juryn måste ha haft det riktigt tufft att utse vinnarna. Samtliga entreprenörer som tog sig till final är vinnare i min bok och jag kommer följa dem noggrant framöver. Jag kommer också hålla tummar och tår för att vi får en västsvensk segrare i den nationella finalen, säger Jenny Hammarberg, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year region Västra.

Jenny Hammarberg, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year region Väst, 070- 354 77 83, jenny.hammarberg@se.ey.com

Sofia Ström, projektkoordinator EY Entrepreneur Of The Year region Väst, 073- 040 43 97, sofia.strom@se.ey.com

Stina Gustafsson, PR-chef EY Sverige, 073- 355 06 31, stina.gustafsson@se.ey.com

För mer information: www.eoy.se
Bilder från finalen: https://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/

Huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year – Magnus Larsson, Pincho Nation AB, Göteborg
Med en ny banbrytande affärsmodell och digital lösning har denna entreprenör ”hittat en diamant i gruset” och lyckats skapa god lönsamhet i en lågmarginalbransch. Med ett helt nytt synsätt, envishet och mod, har man förändrat en traditionell verksamhet och skakat om en hel bransch. Genom fokus på effektivitet har entreprenören hittat ett sätt att hushålla och spara på resurser - ett skolboksexempel på hur hållbarhet skapar lönsamhet! Pincho Nation AB

Årets kvinnliga stjärnskott – Elisabeth Liljensten, Devicia AB, Kungsbacka
I en bransch med stentuff konkurrens har denna entreprenör med glödande entusiasm, imponerande affärsmässighet och stort mod, byggt sin verksamhet. Hon startade från noll och har genom sitt enorma driv skapat ett företag med stark tillväxt och med stor framtida potential. Denna kvinna har hittat sin exklusiva marknad och arbetar efter sloganen ”We don’t do drugs”. Devicia AB

Årets manliga stjärnskott – Mikael Cwyl, Inteleon AB, Mölndal
Med fokus på medarbetarna och med en vision om att skapa världens bästa arbetsplats, har denna entreprenör byggt ett modernt, innovativt och lönsamt bolag. I en föränderlig bransch och i stark tillväxt har han lyckats navigera sig fram och transformera sin verksamhet, och samtidigt behålla de starka affärsrelationer denne sanne relationsbyggare skapat. Att förstå sig på både den komplexa branschen såväl som tekniken har varit ett vinnande koncept för denna entreprenör som gett kunderna ett lättanvänt digitalt alternativ till den traditionella branschen. Inteleon AB

Bästa internationella tillväxt – Juha Ojala, Muovitech AB, Brämhult
Internationella affärer verkar närmast ligga i denna entreprenörs DNA, med export till 35 länder och större delen av omsättningen i utlandet. Genom att definiera ett stort behov och leverera på det, har man lyckats att bygga upp en framgångsrik verksamhet och driva utvecklingen inom sin bransch. Detta är entreprenören som tar svensk innovation och energiteknik ut i världen och skapar förutsättningar för effektiv förnyelsebar teknik och en mer hållbar värld. Vi citerar företaget själva: ”Bäst i jorden!” Muovitech AB.

Med start i Stockholm den 7 november utses under hösten regionala vinnare på sex entreprenörsgalor runt om i Sverige. Dessa möts i en nationell final i Stockholms stadshus den 25 januari och huvudprisvinnaren får sedan representera Sverige i världsfinalen i Monte Carlo i juni där entreprenörer från fler än 60 länder gör upp om titeln som världens främsta entreprenör.

Läs mer på www.eoy.se

EY är världsledande inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i. EY refererar till den globala organisationen samt kan avse en eller flera medlemsföretag i Ernst & Young Global Limited. Varje medlemsföretag utgör en egen juridisk person. www.ey.com/se